Jak wynika z badań sondażowych, które są częścią raportu Trust@Work, przygotowywanego przez Konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”, prawie 40 proc. ankietowanych nie jest zadowolonych ze swojej sytuacji zawodowej. Jeszcze więcej badanych, bo aż 49 proc., nie byłoby skłonnych polecić swoim znajomym podjęcia pracy w firmie, w której obecnie pracują.
Wyniki tych badań skłoniły organizatorów konkursu o tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” do debaty na temat rynku pracy w Polsce i możliwości, jakie daje otwarcie własnego biznesu.
Tegoroczna edycja Konkursu rozpoczęła się debatą „Od pracownika do przedsiębiorcy - czyli jak franczyza zmieniła rynek pracy”. Franczyza dla jednych jest drogą do sukcesu i pomysłem na biznes, dla innych wciąż pozostaje tylko jednym z wielu ekonomicznych terminów.
Franczyza w Polsce rozwija się dynamicznie na tle innych krajów i sądzę, że ten trend wzrostowy będzie trwał. Z naszych analiz wynika, że tempo przyrostu liczby franczyz w Polsce, to około 5 proc. z roku na rok (zarówno liczby franczyzobiorców, jak i liczby dostępnych systemów franczyzowych). W innych krajach rozwiniętych, tj. Wielka Brytania, Francja czy Niemcy, ten przyrost jest na poziomie 1-2 proc. z roku na rok
Badania przeprowadzone przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna wskazują, że najmniej zadowolonymi ze swojego miejsca pracy są osoby w wieku 25-34 (51 proc.) oraz powyżej 55. roku życia (50 proc.).
Badania zdecydowanie pokazują, że niewiele ponad połowa jest zadowolona z wykonywanej pracy. Pójście na swoje, otwarcie własnej działalności mogłoby być dla nich alternatywą. Niestety, ciągle pokutuje coś takiego, jak mit bezpieczeństwa pracy na etacie, albo większe poczucie bezpieczeństwa pracy dla kogoś. Ten wymiar poczucia bezpieczeństwa w dużym stopniu decyduje o tym, na ile osoba jest skłonna pracować u kogoś na etacie, a na ile funkcjonować samodzielnie
Z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 11 marca 2020 r., czyli do dnia ogłoszenia w Polsce stanu epidemicznego, liczba aktywnych działalności gospodarczych w kraju wzrosła z 2,40 mln do 2,47 mln. Dziś w Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców. Najbardziej popularnymi biznesami są: handel - sklepy spożywcze oraz usługi gastronomiczne. Z badań sondażowych wynika, że 43 proc. ankietowanych ma negatywną lub bardzo negatywną opinię o swoim pracodawcy. Biorąc pod uwagę, że wielu z nich myśli o pracy na własny rachunek, to otworzenie własnego biznesu pod znanym brandem może być dobrą szansą na spełnienie zawodowych ambicji.
Franczyza tworzy nowe biznesy, nowe miejsca pracy, w konsekwencji zmniejsza bezrobocie i przyczynia się do aktywizacji zawodowej. W Polsce duch przedsiębiorczości jest bardzo silny. Większy odsetek ludzi czynnych zawodowo, w porównaniu z innymi krajami Europy Zachodniej, myśli o pracy na własny rachunek. Jeśli więc mamy ograniczony kapitał i chęć założenia własnego biznesu - franczyza może być dobrym pomysłem na życie i osiągnięcie sukcesu
Jak pokazują badania najbardziej zadowolone ze swojej pracy są osoby prowadzące własną działalność gospodarczą i pracownicy etatowi. Liczy się więc stabilność i zaufanie do swoich pracodawców. W przypadku osób decydujących się na franczyzę, istotne są relacje z franczyzodawcami.
Staramy się pozostawać w ciągłym dialogu z franczyzobiorcami, co pozwala nam reagować precyzyjniej na ich oczekiwania. Przedsiębiorcy otrzymują nasze wsparcie w niemal każdym obszarze swojej działalności - rozpoczynamy je już na samym starcie w postaci szkoleń, poprzez pomoc w zatrudnianiu pracowników, aż po zarządzanie sklepem. Następnym ważnym aspektem są wszystkie narzędzia ułatwiające bieżącą pracę. Jako Żabka bardzo dużo zainwestowaliśmy w nowoczesne technologie, które na bieżąco ułatwiają i pomagają franczyzobiorcom prowadzenie ich biznesów. Obecnie mamy w całej Polsce 7 tys. sklepów, działających na zasadzie franczyzy
Jak poinformował Kamil Rybikowski, radca w biurze Rzecznika MŚP, powstał zespół, który ma doprowadzić do utworzenia Kodeksu Dobrych Praktyk Franczyzowych, który funkcjonowałby na zasadzie samoregulacji sektora franczyzowego, wskazując jak rozstrzygać potencjalne spory pomiędzy franczyzodawcami a franczyzobiorcami.
Partnerem debaty była Żabka Polska Sp. z o.o. XI edycję Konkursu o tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” patronatem honorowym objęły: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej oraz Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Partnerami merytorycznymi Konkursu są: Instytut Staszica i ogólnopolski panel badawczy Ariadna. Wśród patronów medialnych Konkursu znajduje się Gazeta Polska.