Volvo i Northvolt zbudują gigafabrykę w Szwecji

Volvo Cars i Northvolt poinformowały w piątek, że zbudują fabrykę akumulatorów w Göteborgu. Budowa ma się rozpocząć w 2023 roku. Według firm zakład ma „potencjalną roczną zdolność produkcyjną ogniw do 50 gigawatogodzin”.

Zamierzona wydajność produkcyjna oznaczałaby dostarczanie wystarczającej ilości akumulatorów dla około 500 000 samochodów rocznie. Baterie produkowane przez fabrykę zostaną „specjalnie opracowane”, aby można je było stosować w całkowicie elektrycznych samochodach Volvo i Polestar, które są współwłaścicielami Volvo Cars i chińskiej Geely Holding Group.

Gigafabryka w Göteborgu będzie kooperować z planowanym centrum badawczo-rozwojowym, którego budowę ogłoszono w grudniu 2021 r. w ramach inwestycji o wartości około 30 miliardów koron szwedzkich, czyli 3,29 miliarda dolarów.

Gigafabryki to zakłady, które na dużą skalę produkują akumulatory do pojazdów elektrycznych. Za twórcę tego terminu powszechnie był uznawany dyrektor generalny Tesli, Elon Musk.

„Wspólne przedsięwzięcie joint venture między Northvolt i Volvo Cars produkujące ogniwa akumulatorowe będzie znaczącym graczem w europejskiej produkcji ogniw akumulatorowych i będzie reprezentować jedną z największych jednostek produkujących ogniwa w Europie”, podały firmy w oświadczeniach opublikowanych na ich stronach internetowych w piątek.

„Volvo Cars i Northvolt wyznaczyły byłego dyrektora Tesli, Adriana Clarke, do kierowania firmą produkcyjną” – dodały oba koncerny.

Centrum badawczo-rozwojowe ma rozpocząć działalność w tym roku, a zakład produkcji akumulatorów ma zostać uruchomiony w 2025 roku. W marcu 2021 r. Volvo Cars zapowiedziało, że do 2030 r. planuje stać się „firmą w pełni elektrycznych samochodów”.

Northvolt to firma z siedzibą w Sztokholmie, która została założona w 2016 r. Przyciągnęła ona inwestycje między innymi od Goldman Sachs i Volkswagena i dąży do uzyskania 150 GWh produkcji ogniw rocznie do 2030 roku.

Piątkowe ogłoszenie pojawia się pod koniec tygodnia, w którym Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów poinformowało, że w ubiegłym roku w UE zarejestrowano 878 432 nowych elektrycznych samochodów osobowych z akumulatorem, w porównaniu do 538 734 w 2020 roku.

Źródło
Tagi

Skomentuj artykuł: