PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na zaprojektowanie dobudowy drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami, a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. W ramach zadania realizowanego dzięki Rządowemu programowi uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2029 r. wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej.
– Kolej Plus to pierwszy na tak dużą skalę program inwestycyjny, który powstał we współpracy z samorządami. Realizowane w jego ramach inwestycje, takie jak w aglomeracji śląskiej, przyczynią się do przywrócenia wielu połączeń kolejowych i poprawy komfortu podróżowania – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Przewidziana jest też przebudowa stacji i przystanku: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie również zostaną dobudowane perony, uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Dla zadania „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” przewidziano prace projektowe w latach 2023 – 2026, a budowę w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ok. 460 mln zł.
Na liście podstawowej programu Kolej Plus w woj. śląskim znajduje się siedem projektów o szacowanej wartości ok. 2 mld zł. Na wszystkie PLK podpisały umowy z wnioskodawcami. Przetargi ogłoszono już na trzy projekty - w grudniu 2022 r. na zaprojektowanie połączenia do Jastrzębia-Zdroju, w styczniu 2023 r. na przywrócenie ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą, Katowicami Murckami a Tychami oraz na budowę łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami.