Więcej połączeń, szybciej i bardziej komfortowo

Krótsze podróże na kolejnych trasach, następne miasta z dostępem do kolei i coraz wyższy komfort podróżowania – to tylko część zmian, jakie czekają na pasażerów w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów, który zaczął obowiązywać od niedzieli 12 grudnia 2021 roku.

- W nowym rozkładzie widoczne będą kolejne efekty modernizacji kolei w Polsce - podkreśla Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Po 20 latach pasażerowie skorzystają z pociągów na trasie Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce i po 12 latach na trasie Skarżysko-Kamienna – Łódź. Kolej wraca także na zmodernizowane linie: Lubartów – Parczew, Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie i Łódź – Kutno. W sumie pociągi obsłużą o 30 stacji i przystanków więcej niż w poprzednim rozkładzie jazdy. Lepszy dostęp do kolei zapewni 10 nowych przystanków. Nowy rozkład jazdy pociągów został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA wspólnie z przewoźnikami. – Polacy korzystają z efektów inwestycji rządowych inwestycji na kolei. Systematycznie zwiększamy do niej dostępność: chcemy, aby jak najwięcej osób przesiadło się z samochodów do pociągów. Nowy rozkład jazdy jest kolejnym krokiem do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W ciągu ostatnich lat na kolejową mapę Polski wróciły takie miasta jak Radzyń Podlaski, Mielec czy Lubin. Dzisiaj do tego grona dołączają m.in. Końskie i Rypin. Celem rządu jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym, a dostępność do kolei jest kluczowa w walce z tym szkodliwym zjawiskiem – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Na Dolnym Śląsku dzięki przeprowadzonej przez PKP PLK rewitalizacji linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Laskowice zwiększy się dostępność do kolei. Powstały nowe przystanki: Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin, Wrocław Wojnów Wschodni, Wrocław Szczepin, Iwiny Nadolice Małe, Chrząstawa Mała. Mieszkańcy woj. lubelskiego w grudniu zyskają wygodniejsze i szybkie połączenia między Łukowem a Lublinem dzięki przebudowie odcinka linii Lubartów – Parczew. Nowe przystanki w Berejowie i Laskach oraz przebudowane perony zwiększą dostęp do kolei. Podróż na trasie Lubartów – Parczew zajmie pociągom pospiesznym ok. 18 min, a osobowym ok. 30 min. Mieszkańcy województw świętokrzyskiego i łódzkiego od nowego rozkładu jazdy po 12 latach przerwy odzyskują międzyregionalne połączenia kolejowe ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego i Łodzi. Było to możliwe dzięki inwestycjom spółki PKP PLK, która zmodernizowała infrastrukturę na 14 stacjach i przystankach na tej trasie. Kolej staje się atrakcyjniejsza także w obrębie samego woj. łódzkiego. Od 23 grudnia, po przerwie pojadą pociągi na zmodernizowanej trasie z Łodzi do Kutna. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów w Zgierzu, Ozorkowie, Sierpowie i Łęczycy. W woj. śląskim podróżni skorzystają z nowych połączeń na linii Gliwice – Bytom, gdzie podróż zajmie ok. 20 min. Lepsze połączenia zapewni modernizowana linia Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Dla podróżnych będzie nowy peron w Zabrzegu. Pociągi pojadą po nowym torze i moście nad Wisłą. W woj. opolskim dzięki postępowi prac na linii Kędzierzyn-Koźle – Opole, pociągi regionalne z Raciborza i Kędzierzyna-Koźla do Opola, Wrocławia i Zielonej Góry pomiędzy Kędzierzynem-Koźle a Opolem pojadą o ok. 5-10 min szybciej, a pociągi dalekobieżne jadące z Bielska-Białej do Ustki i Bydgoszczy oraz z Wiednia i Budapesztu do Berlina o ok. 15 min szybciej. Dostęp do kolei w aglomeracji warszawskiej poprawi przystanek Warszawa Targówek, na którym zatrzyma się blisko 40 pociągów w relacjach Modlin – Warszawa Centralna – Modlin. Mieszkańcy woj. mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego po 21 latach przerwy zyskają bezpośrednie połączenia dalekobieżne z Płocka, Sierpca, Brodnicy i Grudziądza do Trójmiasta. To efekt prac na linii Kutno – Płock – Brodnica. W Małopolsce, dzięki zakończonej inwestycji na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie, będą połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Skawina – Kraków. Na trasę Kraków – Zakopane od 22 grudnia br. wracają bezpośrednie połączenia kolejowe na święta i ferie zimowe. W rozkładzie przewidziano 14 relacji dalekobieżnych m.in. z Gdyni, Gdańska, Szczecina i z Warszawy oraz połączenia regionalne. Dzięki inwestycjom zwiększyła się dostępność dla podróżnych stacji i przystanków, m.in. w Poroninie, Skawie Środkowej i w Bystrej Podhalańskiej. W woj. podkarpackim na linii Ocice – Rzeszów pojadą pociągi elektryczne. W woj. podlaskim od stycznia na stacji Nurzec będą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne PKP Intercity. Dodatkowy postój na odcinku między Siemiatyczami i Czeremchą ułatwi podróże. Po ponad 17 latach wrócą także codzienne połączenia pasażerskie Czeremcha – Siemianówka. W porównaniu do rozkładu jazdy z grudnia 2020 r. oddano w ciągu roku 20 nowych przystanków m.in. w Olsztynie, Łodzi, Krakowie i Radomiu. Od nowego rozkładu kolejne 10 przystanków poprawi dostęp do kolei: Warszawa Targówek, Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin, Wrocław Wojnów Wschodni, Nadolice Małe, Chrząstawa Mała, Wrocław Szczepin, Iwiny, Berejów, Laski. Kolejne stacje i przystanki dzięki inwestycjom ze wsparciem środków unijnych są wygodniejsze i w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Rosnący komfort podróżowania zapewniają sukcesywnie wzmacniające flotę PKP Intercity, nowe lub zmodernizowane pojazdy. Wśród połączeń ekonomicznych zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Lublina, Rzeszowa, Przemyśla, Kielc i Zielonej Góry. Systematycznie rośnie liczba pociągów kategorii IC – w nowym rozkładzie będzie ich 313, podczas gdy w poprzednim było ich 228, w sezonie 2019/20 – 203. Przez ostatnie dwa lata liczba komfortowych pociągów IC wzrosła więc o 54 proc. a liczba składów kategorii TLK spadła o 32 proc. Zakończenie modernizacji kolejnych linii kolejowych pozwala na zaproponowanie krótszych czasów przejazdu na kilku trasach.

Nowy rozkład jazdy przynosi skrócenie czasu podróży pociągami Express InterCity Premium (EIP) do Warszawy. Przejazd ze stacji Warszawa Centralna do Gdyni Głównej zajmie w przypadku trzech najszybszych pociągów EIP (bez postojów pomiędzy Gdańskiem a Warszawą) 2 godziny i 55 minut. Szybciej pojadą także składy ekonomiczne – kategorii IC i TLK. Najszybsze pociągi IC z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej dojadą w niecałe 3 godziny.

Skróci się czas przejazdu między Wrocławiem i Poznaniem z 1 godziny i 44 minut do 1 godziny i 28 minut dla najszybszego pociągu (IC Heweliusz). Szybsze staną się podróże również pomiędzy Kielcami a Warszawą, dzięki zakończeniu prac remontowych na linii nr 8 pociągi pokonają tę trasę w około 2,5 godziny. Skróci się także czas przejazdu najszybszego składu na trasie Lublin – Rzeszów. Pociąg IC Górski pokona ją w 2 godziny i 21 minut. Zakończenie prac inwestycyjnych na linii kolejowej numer 16 przyniesie skrócenie czasu podróży na ciągu Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Łódź. Od stycznia podróżni z Bydgoszczy dojadą do stacji Łódź Widzew najszybciej w 2 godziny i 55 minut.

Z 24 do 25 wzrośnie liczba codziennych połączeń pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Nowością na torach będzie pociąg IC Wybrzeże, który skomunikuje obydwa ośrodki w dogodnych godzinach. Z Gdyni do Warszawy wyjedzie o godzinie 8:00, a z Warszawy do Gdyni po godzinie 16:00. W weekendy na tej trasie będzie kursować nowy pociąg IC Laguna, który będzie dodatkowym połączeniem podczas weekendowych szczytów przewozowych. Z 14 do 16 zwiększy się liczba par pociągów pomiędzy Wrocławiem a Krakowem. Na tej trasie zacznie jeździć nowy pociąg IC Boznańska, na tory wyjedzie również IC Siemiradzki relacji Wrocław – Przemyśl – Wrocław, kursujący przez Katowice, Opole, Kraków i Rzeszów. Nowy pociąg pojawi się także na trasie pomiędzy stolicą Dolnego Śląska a Warszawą – uruchomiony zostanie skład IC Łużyce relacji Warszawa – Wrocław – Zgorzelec. Przewoźnik zaplanował również koordynację godzin kursowania pociągów pospiesznych i ekspresowych na ciągu Warszawa – Poznań. Od 12 grudnia 2021 roku pociągi ze i do stacji Poznań Główny będą odjeżdżały mniej więcej co godzinę. W nowym rozkładzie wydłużona do Przemyśla zostanie relacja pociągu IC Wawel, kursującego do tej pory pomiędzy stolicą Niemiec a Krakowem. W ten sposób mieszkańcy Podkarpacia zyskają bezpośrednie dzienne połączenie do Berlina. Dodatkowo z Zielonej Góry, Wrocławia, Opola, Katowic, Krakowa i Rzeszowa łatwiej będzie dotrzeć do Lwowa, ponieważ IC Wawel będzie skomunikowany z nowymi pociągami łączącymi Przemyśl z miastem na zachodzie Ukrainy. W nowym rozkładzie jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskają Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Wszystko za sprawą nowego pociągu TLK Flisak, który będzie kursować pomiędzy Katowicami a Gdynią. Tym samym mieszkańcy tych miejscowości zyskają możliwość sprawnej podróży do Trójmiasta, stolicy województwa śląskiego, jak również Częstochowy, Łodzi oraz Płocka. Uruchomienie tego pociągu oznacza przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Płock – Sierpc – Rypin – Brodnica, gdzie nie kursują nawet pociągi regionalne, a ostatni pociąg dalekobieżny pojechał tą trasą 25 lat temu. Na odcinek Brodnica – Grudziądz pociąg dalekobieżny powróci po 12 latach przerwy. TLK Flisak pozwoli rozwinąć ofertę dla Płocka, dla którego będzie to już drugie połączenie PKP Intercity uruchomione w tym roku. W siatce połączeń PKP Intercity pojawią się nowe miasta z woj. podkarpackiego. Zakończenie elektryfikacji linii nr 71 pozwala na zmianę trasy składu IC Górski relacji Rzeszów – Szczecin, który będzie teraz jeździć przez Kolbuszową, Nową Dębę i Tarnobrzeg, zapewniając mieszkańcom tych miejscowości możliwość dojazdu m.in. do Lublina, Warszawy i Poznania.

- Obowiązujący od 12 grudnia 2021 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych - dodaje Szymon Huptyś. Kontynuowane będą prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej. Przebudowa stacji Łódź Kaliska oraz prace inwestycyjne prowadzone na Warszawskim Węźle Kolejowym wymagają zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Na stacji Łódź Kaliska znajdują się bowiem tory postojowe PKP Intercity, a ze względu na jej modernizację liczba składów przewoźnika, które mogą tam stacjonować podczas prowadzonych prac jest znacznie ograniczona. Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej (IC Pilecki z Białegostoku do Warszawy i IC Narew z Warszawy do Białegostoku). Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku. Modernizacja wymusza ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 8 do 7. W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace modernizacyjne na linii kolejowej numer 351. Wpłynie to na przepustowość trasy Szczecin – Krzyż – Poznań i liczbę połączeń na niej. W związku z pracami część pociągów na ciągu Poznań – Szczecin zostanie skierowanych na trasę alternatywną przez Rzepin i Zbąszynek. Prace inwestycyjne na linii kolejowej numer 358 spowodują, że przez część roku planowane jest zastąpienie składów obsługujących ciąg Poznań – Zielona Góra przez autobusy komunikacji zastępczej na części trasy, tj. odc. Zbąszynek – Zielona Góra. Remontowana jest krakowska linia średnicowa, co wpłynie na ograniczenia w ruchu na odcinku Kraków Główny – Podłęże oraz na stacji Kraków Główny. Część składów nadal będzie pomijać stację Kraków Płaszów. Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym i wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta. Ze względu na prace remontowe od października 2022 r. do grudnia 2022 r. nieczynna będzie także linia do Krynicy Zdroju. Zaplanowane prace remontowe na węźle czechowickim spowodują ograniczenie oferty dla Bielsko-Białej. W momencie rozpoczęcia zaplanowanych prac modernizacyjnych na linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko, pociągi między Olsztynem a Białymstokiem (IC Rybak, TLK Biebrza) kursować będą przez Szczytno i Pisz, a skład IC Mamry z Wrocławia dojedzie tylko do Giżycka.

 

Skomentuj artykuł: