Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA o wartości ponad 2,6 mld zł konsekwentnie poprawiają warunki przewozu towarów do nadbałtyckich portów. Prace przy poprawie kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni osiągnęły półmetek, a dzięki zaawansowanym pracom w Gdańsku po nowych, zelektryfikowanych torach do nabrzeży dojeżdżają pociągi z ładunkami.
- Realizowane w Trójmieście prace efektywnie wykorzystują środki unijne instrumentu CEF „Łącząc Europę” - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
- Inwestycje u bram trójmiejskich portów zwiększają możliwości transportu ładunków. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które tym samym przewożą więcej towarów - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK.
Zakończone zostały zasadnicze prace przy projekcie „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Wiślany. Wykonawca zabudował 72 km nowych torów i 233 rozjazdy. Od grudnia 2021 r. kierowcy korzystają również z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Stumetrowy obiekt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2022 r.
W ramach prac związanych z realizacją projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” zabudowano blisko 70 km nowych torów oraz 166 rozjazdów. Prace wkraczają w kolejną fazę. Prowadzone są roboty ziemne wzmacniające i stabilizujące podłoże. Układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Zakończenie umowy planowane jest w II połowie 2023 r.
Lokalne Centrum Sterowania w Porcie Gdynia, oddane do użytku w marcu 2022 r., zapewnia sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów do nabrzeży gdyńskiego portu. W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy dla około 50 pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych. Prace kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.