Wielka Brytania: sektor lotniczy potrzebuje pilnego wsparcia

Przedstawiciele branży stwierdzili, że brytyjski sektor lotniczy pilnie potrzebuje większego wsparcia rządowego, jeśli ma przetrwać kolejny długi okres ograniczeń w podróżowaniu. Ostrzegli jednocześnie przed pogłębiającym się kryzysem finansowym w nadchodzących miesiącach.

Szefowie linii lotniczych wskazują, że porty lotnicze obsługują kluczowe dla państwa usługi, takie jak loty towarowe czy loty straży przybrzeżnej.

Od poniedziałku przybywający z zagranicy do Wielkiej Brytanii będą musieli poddać się kwarantannie przez 10 dni, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się wszelkich nowych wariantów koronawirusa. Przybysze zostaną również poproszeni o przedstawienie dowodu negatywnego wyniku testu z ostatnich 72 godzin przed podróżą.

Akceptując, że obostrzenia mają chronić zdrowie publiczne, szefowie linii lotniczych powiedzieli, że rozważają możliwość tymczasowego zamknięcia lotnisk, aby zaoszczędzić na kosztach, opisując ten ruch jako „kolejny wielki cios” dla tego sektora.

Karen Dee, dyrektor naczelna Stowarzyszenia Operatorów Lotnisk, wezwała ministrów do przedstawienia planów branżowych dotyczących finansowego przetrwania portów lotniczych w okresie obowiązywania surowych przepisów.

„Lotniska utrzymują obecnie otwartą infrastrukturę, aby wspierać kluczowe i krytyczne usługi, takie jak poczta, fracht, służby ratunkowe, loty wojskowe i straży przybrzeżnej, a także pomagać utrzymać światło w Wielkiej Brytanii poprzez wspieranie lotów do przybrzeżnych złóż ropy, gazu czy operacji wiatrowych. Rząd musi pomóc w pokryciu kosztów operacyjnych lotnisk, na przykład poprzez pilne zwolnienie z kosztów regulacyjnych, policyjnych, ruchu lotniczego i kosztów biznesowych w bieżącym i nadchodzącym roku podatkowym”

- powiedziała.

Korytarze podróżne zostały okrzyknięte deską ratunkową przemysłu lotniczego po wprowadzeniu ich latem, aby umożliwić ludziom podróżowanie do i z niektórych krajów o niskiej liczbie przypadków Covid-19 bez konieczności poddawania ich kwarantannie po powrocie.

Jednak w obliczu obaw o rozprzestrzenianie się nowego wariantu wirusa zidentyfikowanego w Brazylii ministrowie próbowali uspokoić obawy, tymczasowo zawieszając loty w ramach planów, które będą obowiązywać co najmniej do 15 lutego.

Tim Alderslade, dyrektor naczelny Airlines UK, która reprezentuje wszystkie linie lotnicze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, wyraził nadzieję, że do Wielkanocy ograniczenia zostaną zniesione, a branża może zacząć się ożywić, ponieważ popyt publiczny na wakacje prawdopodobnie będzie wysoki.

„Jeśli chodzi o liczbę lotów obsługiwanych przez linie lotnicze, mówimy o mniej niż 10% w stosunku do tego, gdzie normalnie byśmy byli. Przez prawie 12 miesięcy nie pojawiały się żadne przychody, co jest po prostu nie do utrzymania, a linie lotnicze skutecznie utrzymują się na rynku, przyjmując miliardy funtów długu, który będzie musiał zostać spłacony”.

- powiedział w programie Today dla BBC Radio 4.

Rząd oznajmił, że jest zaangażowany we wspieranie branży turystycznej, a Robert Courts, minister lotnictwa, nalegał, aby wprowadzono „bardzo silny” pakiet środków w celu ochrony społeczeństwa przed wszelkimi nowymi wariantami koronawirusa. Powiedział on programowi BBC Radio 4 Today, że rząd „zaostrza i tak już surowe wymagania”, aby zapewnić, że nowe warianty nie przybędą z zagranicy do czasu wprowadzenia szczepionki.

Źródło

Skomentuj artykuł: