Wkrótce trzeci most kolejowy w Krakowie

W obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka miał miejsce przejazd techniczny i wizytacja na budowie mostów kolejowych nad Wisłą w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. W czerwcu br. mają zakończyć się prace przy ostatnim z trzech mostów kolejowych. Dzięki nowym obiektom uruchomione zostaną dodatkowe tory w centrum Krakowa.

– Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują w sumie trzy mosty kolejowe nad Wisłą, które usprawnią przejazd pociągów w całym regionie. Każdy z mostów jest różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 m długości i 18 m wysokości. Pociągi będą mogły po nich kursować z prędkością do 100 km/h.

Po dwóch zrealizowanych wcześniej obiektach już kursują pociągi. Trzecia przeprawa, dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów, poprawi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie. Obecnie wykonawcy montują chodnik dla pieszych, który jest podwieszony po zewnętrznej stronie konstrukcji obiektu. Na samej przeprawie powstała już droga dla rowerów i tor kolejowy, którym od połowy czerwca będą kursować pociągi. Do tego czasu zakończy się układanie nawierzchni, zamontowane będą bariery ochronne, a lokomotywy przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe. Intensywne prace zauważyć można również w sąsiedztwie mostu. Na obu jego końcach budowane są najazdy oraz schody dla pieszych i rowerzystów. PLK SA zaplanowały je tak, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Wraz z otwarciem ostatniego z trzech mostów kolejowych PLK SA uruchomią nowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi będą mogły korzystać z czterech torów. Docelowo pozwoli to oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Dzięki inwestycji zwiększy się też prędkości na torach, a nowoczesny system sterowania ruchem pociągów poprawi bezpieczeństwo.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,2 mld zł.
 

Skomentuj artykuł: