Zmiany w prawie budowlanym umożliwią inwestorom składanie niektórych wniosków i dokonywanie zgłoszeń w postaci elektronicznej - poinformowało we wtorek Ministerstwo Rozwoju, odnosząc się do przyjętego przez rząd projektu ustawy dot. społecznej części pakietu mieszkaniowego.
Napisano, że zmiany "wprowadzają także możliwość załączania do wniosków (zgłoszeń) kopii dokumentów zamiast ich oryginałów". Wszystko to - zaznaczono - umożliwi w wielu sprawach kontakt obywatela z organem bez konieczności wychodzenia z domu.
Wskazano, że inwestor będzie korzystał ze specjalnego generatora udostępnionego na rządowej stronie internetowej. Na tej stronie inwestor wypełni wniosek (zgłoszenie, zawiadomienie), załączy skan lub zdjęcie dokumentów wymagających dołączenia (których oryginał posiada w postaci papierowej) i kompletny wniosek (zgłoszenie, zawiadomienie) wyśle przez internet.
Jednocześnie - jak czytamy - zachowana zostanie dotychczasowa postać składanej dokumentacji do organów administracji budowanej, czyli postać papierowa.
"Zainteresowany będzie miał od tej pory możliwość wyboru, czy chce w procesie budowlanym kontaktować się z organem w postaci elektronicznej, czy papierowej"
Dzięki poprawce drogą elektroniczną będzie można złożyć: zgłoszenie robót budowlanych (z wyjątkiem tych zgłoszeń, do których konieczne jest dołączenie projektu); wniosek o pozwolenie na rozbiórkę; zgłoszenie rozbiórki; wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę; wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych; wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia; zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych; wniosek o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości; zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.