Trwa intensywna budowa trasy kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry - Zawiercie. Kluczowym elementem inwestycji jest nowa stacja Pyrzowice Lotnisko, na której widać już nowe perony i konstrukcje przejścia podziemnego. Projekt za ponad 660 mln zł zapewni dojazd koleją do lotniska Katowice Airport.
- Inwestycja realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego z wykorzystaniem środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego. Połączenie Tarnowskie Góry - Pyrzowice - Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w regionie. Lepsza komunikacja to także impuls do rozwoju gospodarczego regionu - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Inwestycja realizowana jest zgodnie z harmonogramem. W ramach prac wybudowano nową stację Pyrzowice Lotnisko. W ramach prac wykonano konstrukcje dwóch peronów, przejście podziemne oraz pochylnię. Położono także trzy nowe tory. W Pyrzowicach nad drogą wojewódzką nr 913 powstał nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy.
Na trasie od Tarnowskich Gór do Siewierza układany jest tor, powstają bezkolizyjne skrzyżowania, wybudowany został też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908 oraz 57-metrowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1. Nowe perony powstały na stacji Siewierz oraz przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Inwestycja obejmuje ponadto budowę lokalnego centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii. Gotowe są mosty nad rzekami Szeligowiec i Jordan. W listopadzie br. ruch pociągów towarowych będzie możliwy dzięki przywróceniu do dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór. Pozwoli to na zintensyfikowanie robót na odcinku Siewierz - Zawiercie.
W ramach zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” zostanie odbudowany 30-kilometrowy odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja będzie obejmowała ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji zaplanowano w IV kwartale 2023 r.