Od przyszłego roku poznańskie zakłady Volkswagena będą produkować nowy model samochodu dostawczego Caddy 5 na potrzeby koncernu Ford. Obie firmy w ubiegłym roku ogłosiły szeroko zakrojoną współpracę.
Rzecznik prasowy spółki Volkswagen Poznań Patrycja Kasprzyk poinformowała w środę, że Volkswagen Samochody Dostawcze, na bazie zaprezentowanego w lutym modelu Caddy 5, rozwinie miejski samochód dostawczy i będzie go produkować dla Forda w Polsce od 2021 roku pod nazwą Transit Connect. „Tym samym Ford wypuści na rynek pierwszy pojazd w ramach kooperacji z Volkswagen Samochody Dostawcze. Produkcja nowego Caddy 5 (…) rozpocznie się w drugiej połowie 2020 r. w Poznaniu” – przekazała.
Dodatkowo oba koncerny rozpoczęły współpracę w segmencie lekkich samochodów dostawczych na bazie VW Transporter o ładowności do jednej tony. W ramach kooperacji Ford przejmie wiodącą rolę w zakresie rozwoju technicznego oraz produkcyjnego.
Prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze Thomas Sedran podkreślił, że projekt „1Ton” będzie dla niemieckiego koncernu dodatkowym wzmocnieniem w obszarze klientów firmowych
„Będziemy w stanie stworzyć silną ofertę z bardzo dobrymi warunkami kosztowo-użytkowymi. Jednocześnie w naszych rękach nadal na wyłączność pozostaje rozwój techniczny, produkcja oraz marketing następcy naszej dzisiejszej serii 6.1 dla klientów prywatnych, czyli modeli Multivan, Caravella i California. Można by rzec - łączymy to co najlepsze z dwóch światów motoryzacyjnych dla naszych klientów”
Na początku czerwca koncerny podpisały także porozumienie ws. prac nad samochodami autonomicznymi. „Siostrzana spółka Volkswagena AID została wcielona do przedsiębiorstwa ARGO AI. W ten sposób stworzono podstawę dla globalnie działającego przedsiębiorstwa w zakresie rozwoju jazdy autonomicznej. Obaj partnerzy w przyszłości będą mogli indywidualnie korzystać z oprogramowania oraz systemu SDS (Self Driving System)” – podała Kasprzyk.
„W 2022 r. po raz pierwszy będziemy mogli wykorzystać flotę pojazdów autonomicznych w warunkach realnych. Będzie to pierwszym testem z wykorzystaniem pojazdów w pełni elektrycznych, z serii ID-BUZZ na poziomie Level 4. W tym celu ściśle będziemy współpracować z firmą ARGO. Ponadto jestem przekonany, że ARGO przejmie rolę wiodącą w całym przemyśle, z której zarówno Ford oraz my mocno skorzystamy” – ocenił Thomas Sedran.
Dodał, że współpraca między koncernami ma mieć charakter długofalowy. „Kooperacja wzmacnia naszą silną pozycję w obszarze lekkich samochodów dostawczych w kolejnych latach, przede wszystkim, jeśli chodzi o europejskie rynki zbytu” – podkreślił.
Oba koncerny rozpoczęły kooperację w ub. roku. Jak podano w przyszłości Ford jako partner wiodący będzie produkował dla Volkswagen Samochody Dostawcze nową wersję Amaroka na bazie Forda Rangera. Auta te od 2022 r. będą produkowane w zakładzie Forda w Silverton w Republice Południowej Afryki.
„Dla obu partnerów ważne jest wykorzystanie tej samej platformy, jednocześnie oboje będziemy chcieli uwydatnić w pełni nasze mocne strony poprzez dopasowanie i indywidualny design, jak również interfejs i tym samym wyraźnie podkreślić różnice między modelami”
Dodał, że produkowany przez Forda następca modelu Amarok ma trafiać głównie na rynki Europy, Azji i Afryki. „Skorzystają z tego ostatecznie nasi klienci, ponieważ bez tej kooperacji nie stworzylibyśmy nowego Amaroka” – przyznał.
W efekcie współpracy między firmami ma powstać łącznie do 8 mln aut.
„Kooperacja między koncernami Volkswagena i Forda nie spowoduje powiązania kapitałowego przedsiębiorstw, a wszystkie pojazdy będą dystrybuowane na rynkach niezależnie od siebie” – zaznaczono w komunikacie.
W czterech wielkopolskich zakładach firmy Volkswagen Poznań pracuje ponad 11 tys. osób. Każdego dnia w fabrykach w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni powstaje prawie 1,2 tys. nowych aut dostawczych i elektrycznych. W ub. roku w wielkopolskich zakładach koncernu VW wyprodukowano łącznie ponad 266 tys. samochodów dostawczych.