Zażarta walka o rynek e-commerce

W dobie pandemii biznes przenosi się do internetu. I nie chodzi tylko o handel, ale i kontakty biznesowe. 

Potwierdzają to dane firmy LiveChat, która oferuje usługi w tym zakresie. W trzech kwartałach roku finansowego, który rozpoczął się w kwietniu ubr. i zbiegł się z początkiem pandemii w Polsce, przychody tej firmy wzrosły o 38,1 proc. do 131,0 mln zł. 
 

Komunikacja online jest coraz ważniejsza dla firm, ale przede wszystkim dla ludzi na całym świecie. To nie jest nowy trend wywołany przez pandemię, choć na pewno znacznie go ona wzmocniła

podkreślił Mariusz Ciepły, prezes spółki. 

Dlatego też inne firmy rozbudowują swe działy usług w internecie, czego przykładem jest Poczta Polska. Usługami, na których w najbliższym czasie skoncentruje się spółka są przesyłki kurierskie (rynek KEP - kurier, ekspres, paczka), związane właśnie z dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, usługi i produkty cyfrowe oraz szeroko rozumiana logistyka. 

Polacy, polskie instytucje i firmy potrzebują nowoczesnej, sprawnej poczty. Realizacja nowej strategii, którą przygotował zarząd Poczty Polskiej, pozwoli na sprawne przeprowadzenie zmian, jakie są konieczne, aby zapewnić długofalowy rozwój spółce. Przedstawiona strategia wraz z planem jej wdrażania pozwoli na przekształcenie tradycyjnego operatora pocztowego w operatora cyfrowego i nowoczesną firmę logistyczną

podkreśla Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych.

Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej uważa, że tzw. e-substytucja i zmniejszanie się tradycyjnej korespondencji od lat są jednym z wyzwań operatorów pocztowych na całym świecie. Pandemia przyspieszyła ten trend. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Parlament przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych. W 2021 roku pierwsze urzędowe e-listy będą wysyłane od 1 października, a Poczta Polska stanie się operatorem cyfrowym i będzie odpowiedzialna za obsługę e-korespondencji. Wdroży także korespondencję hybrydową (automatyczny wydruk i kopertowanie listów wysyłanych elektronicznie), czyli opcję skierowaną do obywateli preferujących otrzymywanie korespondencji w formie papierowej. Według specjalistów, e-Doręczenia to skokowy rozwój technologii pocztowej. W jej wyniku urzędy będą zobligowane do komunikowania się z obywatelami elektronicznie. Nie jest to tylko nowa usługa, ale instrument, który pomoże nam przyśpieszyć cyfryzację Polski.

Cieszę się, że Poczta jest tu partnerem

powiedział Marek Zagórski, sekretarz stanu w KPRM. Wśród zaplanowanych inicjatyw Poczty Polskiej są też innowacje w zakresie śledzenia przesyłek, rozwój usług opartych na profilu zaufanym oraz identyfikacji cyfrowej. 

Cyfrowa rewolucja będzie wymagać jeszcze większego zaangażowania w działania na rzecz cyberbezpieczeństwa. Planowane jest utworzenie SOC (Security Operations Center, czyli centrum bezpieczeństwa operacji) dla całej Grupy Poczty Polskiej.

Jest i inna ważna nowość, która pomoże PP zaistnieć na rynku usług e-commerce. W tym roku Poczta wprowadzi nowy format usług kurierskich Pocztex. Pocztowcy już intensywnie pracują nad logistyką, aby wszystkie przesyłki kurierskie doręczać zgodnie z oczekiwaniami sklepów internetowych i ich klientów już następnego dnia, a więc w standardzie, który obecnie zapewnia usługa Pocztex Ekspres 24. Poczta szykuje też konkurencje dla InPostu. Zgodnie z decyzją podjętą w ubiegłym roku, w 2021 Poczta będzie dysponowała dodatkowymi 500 automatami paczkowymi, a w roku 2022 ich liczba wzrośnie do 2 000. Zwiększy się także liczba posiadanej już sieci punktów odbioru z obecnych 13 400 do 20 000.

Wszystko to jest konieczne, bo o polski rynek walczą giganci, m.in. Amazon. W dodatku eksperci rynku sądzą, że wejście do gry amerykańskiego giganta może spowodować rozwój Allegro. 

Allegro jest liderem serwisów aukcyjnych w Polsce i zachowuje się jak lider, czego dowodem są akcje edukacyjne dla seniorów w czasie pandemii czy też zapowiadane inwestycje we własne paczkomaty. Z drugiej strony Amazon zbroi się podpisując umowę z InPostem i zabezpieczając w ten sposób szybkość dostaw - jeden z kluczowych elementów sukcesu na rynku e-commerce

wskazuje Lucyna Koba, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Gemius. 

W Polsce już notujemy przychody z e-commerce zbliżone do średniej w krajach Unii Europejskiej. Udział e-commerce w handlu detalicznym może się wkrótce ustabilizować na poziomie do ok. 10 proc., a pandemia na pewno działa w tym przypadku na wzrost rynku. Dlatego firmy walczą o ten rynek. Przypomnijmy, ze w lutym wystartował projekt Allegro Biznes, mutacja największej w Polsce platformy e-commerce skierowana do biznesu. Zdaniem Damiana Zapłaty, członka zarządu spółki i jej dyrektora handlowego, po tym jak e-commerce na stałe zagościł w segmencie konsumenckim, w najbliższych latach czeka go dynamiczny rozwój w B2B. 

Allegro Biznes to jest nasz nowy, bardzo ważny projekt. Firmy wydają w internecie o wiele więcej niż konsumenci indywidualni. Setki tysięcy z nich robi zakupy na naszej platformie. Postanowiliśmy im to ułatwić

mówi Zapłata. 

Allegro Biznes od klasycznego różnią m.in. ceny podawane netto, możliwości płatności po 60 dniach czy rabatowania. Allegro pozwala firmom robić zakupy i sprzedawać towary z elastycznymi metodami płatności. Już teraz dotyczy to ponad 30 mln ofert

Pierwsze  tygodnie działania platformy Allegro Biznes pokazują, że zarówno kupujący, jak i sprzedający chętnie korzystają z warunków sprzedaży z odroczonym terminem płatności. Średnia wartość takich zamówień jest ponad 12 razy większa niż standardowe zakupy biznesowe realizowane do tej pory

czytamy w komunikacie Allegro. 

Odroczona płatność dla firm to metoda płatności, dzięki której sprzedający od razu otrzyma zapłatę za fakturę, mimo że kupujący przedsiębiorca odłożył termin płatności - o 21, 45 lub nawet 60 dni. Dla sprzedającego oznacza to zachowanie płynności finansowej, jak i większą sprzedaż wśród klientów, którym zależy na zapłacie w późniejszym terminie. Allegro wskazuje, że to duże wsparcie małych i średnich przedsiębiorców, dla których reguły panujące w handlu tradycyjnym są często trudne do przyjęcia. Szczególnie w dobie pandemii. W tradycyjnym handlu terminy płatności to zazwyczaj maksymalnie 30 dni, a dłuższe wymagają negocjacji z dostawcami i spełnienia narzucanych przez nich warunków. Wśród kategorii, w których najczęściej dokonywane są zakupy z odroczoną płatnością na Allegro Biznes, największą popularnością cieszą się elektronika (głównie komputery i telefony), sprzęt i wyposażenie budowlane oraz zabawki.

Źródło

Skomentuj artykuł: