5 mln wniosków o e-dowód w ciągu dwóch lat

Przez dwa lata istnienia e-dowodów złożono 5 mln wniosków o ich wydanie. Najwięcej elektronicznych dokumentów tożsamości odebrali mieszkańcy Mazowsza, Śląska i Wielkopolski - poinformowała Cyfryzacja KPRM.

E-dowody w Polsce pojawiły się 4 marca 2019 r. - przypomina wydział cyfryzacji KPRM. Pierwsze osoby chcące posiadać tego rodzaju dokument odebrały je około dwóch tygodni później.

Sekretarz stanu w KPRM Marek Zagórski cytowany w komunikacie tłumaczy, że zasadnicza różnica między e-dowodem a tradycyjnym dokumentem tożsamości polega na tym, że dowód elektroniczny jest także nośnikiem identyfikacji elektronicznej. Pozostałe jego funkcje są takie same, jak w przypadku dokumentu tradycyjnego.

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany w niego, bezstykowy czip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną, a także np. podpisywać elektronicznie dokumenty oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Według urzędników zabezpieczenia e-dowodu uniemożliwiają dostęp bez wiedzy i zgody właściciela dokumentu do jego danych w nim zapisanych.

Jak czytamy w komunikacie, ponad 1,6 mln Polaków swój dowód elektroniczny już aktywowało. Oznacza to, że mogą aktywnie wykorzystywać jego warstwę elektroniczną. Na aktywację - według statystyk KPRM - częściej decydują się kobiety, przeważnie należące do grupy wiekowej pomiędzy 31 a 50 rokiem życia (361 tys. 520 osób). Dla porównania w tej samej grupie wiekowej wśród mężczyzn dokument elektroniczny aktywowało 337 tys. 660 osób. Aktywacja elektronicznego dokumentu jest również popularna w grupie najmłodszych jego posiadaczy w wieku od 18 do 30 lat. Odpowiednio aktywowało go w tym przedziale wiekowym 309 tys. 890 kobiet i 291 tys. 100 mężczyzn.

Najwięcej wniosków o e-dowody złożyli mieszkańcy województw: mazowieckiego (755 tys. 510 osób), śląskiego (597 tys. 660), małopolskiego (464 tys. 740), wielkopolskiego (452 tys. 350) i dolnośląskiego (429 tys. 280).

Najmniej e-dowodów odebrali mieszkańcy woj. opolskiego (86 tys. 730), lubuskiego (99 tys. 650), podlaskiego (102 tys. 250), świętokrzyskiego (104 tys. 240) i warmińsko-mazurskiego (131 tys. 030).

Najczęściej dowody elektroniczne aktywowane są w woj. mazowieckim (aktywowane 47,2 proc. odebranych dokumentów), dolnośląskiego (aktywowane 46,5 proc.), pomorskiego (aktywowane 42,7 proc.), małopolskiego (42,7 proc.) oraz zachodniopomorskiego (41,9 proc.).

Wydział ds. Promocji Polityki Cyfrowej KPRM zachęca Polaków do wymiany dowodów, przypominając że w tym roku dowód osobisty na nowy powinno wymienić 1 mln 546 tys. 700 osób, którym kończy się ważność aktualnego dokumentu. W 2021 roku ponad 358 tys. osób skończy 18 lat i również zawnioskuje o pierwszy "dorosły" dowód osobisty - napisano w komunikacie.

Wniosek można złożyć przez internet z wykorzystaniem profilu zaufanego, odpowiedniego zdjęcia i formularza znajdującego się na stronach rządowych. W sierpniu ta możliwość zniknie, gdyż - jak przypominają urzędnicy - wszystkie państwa członkowskie UE zostały zobligowane do umieszczenia w dowodach osobistych odcisków palców w warstwie elektronicznej i podpisu posiadacza dokumentu w warstwie graficznej. Zarówno odciski palców, jak i podpis będzie trzeba zostawić w urzędzie.

Jednocześnie, jak przypomina zespół ds. cyfryzacji, w 2020 r. Polacy złożyli ponad dwa razy więcej wniosków o dowód osobisty online niż rok wcześniej. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. z usługi elektronicznej skorzystało 333 tys. 960 osób.

Źródło

Skomentuj artykuł: