Alibaba, chiński gigant handlu elektronicznego, poinformował, że od marca obserwuje „stałe ożywienie” swoich obrotów w tym kraju. Zastrzegł jednak, że droga do pełnego ożywienia gospodarczego pozostaje nadal niepewna.
Pomimo ograniczeń związanych z koronwirusem, w ciągu trzech miesięcy do 31 marca, sprzedaż firmy wzrosła o 22%. Zysk był większy niż oczekiwano, gdyż napędził go popyt na artykuły spożywcze, elektronikę oraz tzw. przetwarzanie w chmurze.
Niemniej jednak mimo tych niezłych danych szacuje się, że zakłócenia łańcucha dostaw oraz straty inwestycyjne negatywnie wpłynęły na wyniki finansowe koncernu.
Wyniki chińskiej gospodarki - w której Alibaba jest kluczowym graczem - są uważnie obserwowane jako zapowiedź tego, jak reszta świata może sobie poradzić po nagłych załamaniach gospodarczych mających na celu kontrolowanie rozprzestrzeniania się Covid-19.
Władze w Pekinie oznajmiły w tym tygodniu, że po raz pierwszy od 1990 roku nie wyznaczą celu wzrostu gospodarczego. Również wiele światowych firm odwołało swe prognozy na nadchodzący rok, powołując się na niepewność związaną z pandemią.
W piątek Alibaba, który prowadzi jedną z największych na świecie grup sklepów internetowych oraz mediów cyfrowych, również ostrzegł przed niepewnością. Niemniej jednak poinformował inwestorów, że spodziewa się wzrostu przychodów o około 27% w ciągu najbliższych 12 miesięcy, w porównaniu do 35% w poprzednim roku.
Chociaż pandemia wpłynęła negatywnie na większość naszych krajowych głównych firm handlowych od końca stycznia, od marca obserwujemy ciągłe ożywienie
Zyski Alibaba zostały jednak prawie całkowicie zniweczone w ciągu trzech miesięcy do 31 marca. Firma oznajmiła, że było to w dużej mierze spowodowane utratą dochodów z inwestycji.
Firma w tym samym okresie odnotowała sprzedaż w wysokości 16 miliardów dolarów, przy przychodach ze swoich głównych internetowych witryn zakupowych wyższych o prawie 19%. Sprzedaż w dziale przetwarzania w chmurze firmy wzrosła o 58%.
Jednak jej międzynarodowe filie odnotowały znacznie wolniejszy wzrost. Oddział ten obejmuje m.in. stronę internetową zakupów Lazada w Azji Południowo-Wschodniej która stanowi około 7% przychodów firmy.
Dla naszych międzynarodowych firm handlowych… czas i tempo ożywienia gospodarczego są nadal niepewne, ponieważ popyt w krajach poza Chinami pozostaje bardzo delikatny