Organizacje reprezentujące branżę cyfrową z Grupy Wyszehradzkiej apelują do rządów i KE o reformę systemu finansowania pracy artystów opartego o opłatę reprograficzną, argumentując, że jest przestarzała - poinformowała Grupa Digital V4 w komunikacie.
Digital V4 oceniła w komunikacie, że obowiązujące rozwiązanie wymaga gruntownego przemodelowania, gdyż powstała w latach 60. XX wieku opłata reprograficzna nie odpowiada zmianom technologicznym, które zaszły od czasu jej wdrożenia, a współczesne i nadchodzące cyfrowe rozwiązania technologiczne wymykają się jej przestarzałym ramom.
„Jesteśmy w obowiązku zwrócić naszym rządom i Komisji Europejskiej uwagę na fakt, że archaiczny model opłaty reprograficznej nie dotrzymuje również kroku gwałtownemu rozwojowi nowych cyfrowych modeli biznesowych i usługowych. Konieczne jest zatem natychmiastowe dostosowanie systemu do nowych realiów technologicznych oraz metod dystrybucji kultury w sieci”
Według Grupy Digital V4, branża cyfrowa od lat boryka się z ciągłą walką o wydłużanie listy urządzeń objętych stosowanymi regulacjami.
"Stałe poszerzanie zakresu urządzeń i nośników objętych opłatą reprograficzną jest jednak rozwiązaniem topornym i bardzo wrażliwym na upływ czasu. Metoda ta jest niewydajna legislacyjne i skazana na niepowodzenie w obliczu cyfryzacji i dynamicznie rozwijającego się rynku, na którym nowe rozwiązania pojawiają się, zanim regulacje prawne zostaną dostosowane do istniejących już produktów i usług"
W ocenie branży cyfrowej, kopiowanie utworów staje się dziś reliktem przeszłości, a jego skala daleko odbiega od czasów powszechnego stosowania kaset czy płyt CD i staje się zjawiskiem marginalnym. Według Grupy Digital V4, konsumenci płacą dziś za obcowanie z dziełami kultury w postaci comiesięcznych abonamentów, opłat za czasowy dostęp, czy godzą się na oglądanie reklam w ramach usługi.
"Nie ma zatem uzasadnienia dla utrzymania systemu opartego o zanikające zjawisko, któremu wymykają się dzisiejsze formy odbioru kultury oraz zdobycze postępu technologicznego"
Grupa Digital V4 zwraca też uwagę, że opłata reprograficzna ma niejednolity charakter prawny w UE, co - jak twierdzi - stoi w sprzeczności ze staraniami Unii Europejskiej na rzecz budowania Jednolitego Rynku Cyfrowego i pogłębiania integracji.