Co czwarte euro na transformację energetyczną trafi do Polski

Według przeglądu BloombergNEF dla Polski, inwestycje w transformację miksu energetycznego mogą sięgnąć 100-120 mld euro do 2030 r. Zmniejszenie udziału węgla z obecnych ok. 75 proc. do 31 proc. byłoby możliwe dzięki inwestycjom o wartości 27 mld euro do 2030 r. 

Jak napisał Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego nr 9/2023, choć koszty te wydają się wysokie, Polska może finansować inwestycje nie tylko ze środków krajowych, ale i pozakrajowych, w tym w większości z budżetu UE i mechanizmu sprzedaży uprawnień do emisji CO₂ – EU ETS. W unijnym planie finansowym na lata 2021-2027 środki do realizacji celów klimatycznych zostały alokowane w Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu Spójności (FS) i Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST).

Polska w latach 2021-2027 dostanie z UE 26,6 mld euro na transformację energetyczną (w ramach wskazanych wyżej funduszy). Według danych Komisji Europejskiej, UE przeznaczy łącznie 110 mld euro dla wszystkich krajów członkowskich na przedsięwzięcia dotyczące zrównoważonego rozwoju, energetyki, środowiska i adaptacji do zmian klimatycznych. Polska zostanie największym beneficjentem wśród państw członkowskich i otrzyma 24,2 proc. łącznych środków.

Polska otrzyma blisko 17 mld euro więcej niż kolejni najwięksi beneficjenci – Włochy
(9,8 mld euro) i Hiszpania (9,7 mld euro). Pozostałe kraje Grupy Wyszehradzkiej i Rumunia
otrzymają łącznie tyle, ile Polska. Do naszego kraju trafią 5-krotnie wyższe środki niż do
Niemiec i 7-krotnie większe niż do Francji.

Największym programem w ramach dotacji unijnych zostanie objęty rozwój zrównoważonej komunikacji miejskiej (4 mld euro), w tym zwiększenie udziału zeroemisyjnego taboru i rozbudowa infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych. Środki z RSO2.1 Efektywność energetyczna (3,98 mld euro) zaplanowano na renowację infrastruktury publicznej,
budynków mieszkalnych i przedsiębiorstw oraz inwestycje w ciepłownictwo. 3,59 mld euro
zostanie przeznaczone na połączenia kolejowe w transeuropejską sieć transportową
(RSO3.1 Zrównoważony TEN-T). 

A krajowe połączenia kolejowe, cyfryzacja transportu i transport multimodalny zostaną sfinansowane w ramach RSO3.2 Zrównoważony transport (3,58 mld euro). Większość projektów będzie doinwestowanych kwotą 3,69 mld euro z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.

niezalezna.pl POLECA
Źródło

Skomentuj artykuł: