Wartość oszustw dokonanych za pomocą kart płatniczych wzrosła w drugim kwartale tego roku o 19,3 proc. do 19,4 mln zł, z 16,3 ml zł kwartał wcześniej - wynika z danych przekazanych przez banki, zaprezentowanych przez Narodowy Bank Polski.
W tym samym czasie liczba oszustw kartami płatniczymi wzrosła o 4 proc. do 57,2 tys.
Jak poinformowano w opracowaniu banku centralnego, dane o operacjach oszukańczych dokonanych kartami płatniczymi, przekazane przez banki, dotyczą oszustw dokonanych na terenie kraju i poza jego granicami kartami wydanymi przez te banki.
Jak wyjaśnia Narodowy Bank Polski, dominującą część oszustw w transakcjach bezgotówkowych stanowiły przestępstwa typu CNP (Card Not Present - red.), których pod względem liczby było 88 proc., a pod względem wartości 89 proc.
Transakcje typu Card Not Present to transakcje kartą niewymagające fizycznego użycia karty płatniczej, takie jak zamówienie pocztowe (Mail Order), zamówienie telefoniczne (Telephone Order), zamówienie internetowe (Internet Order). Transakcje te dokonywane są na podstawie danych podawanych przez klienta.
Z kolei z danych przekazanych przez agentów rozliczeniowych wynika, że w drugim kwartale 2021 r. liczba oszustw kartami płatniczymi wzrosła o 102,5 proc., do 12,5 tys., a wartość oszustw wzrosła o 16,1 proc. do 3,4 mln zł.
Bank centralny informuje, że z informacji uzyskanych od agentów rozliczeniowych wynika, iż wśród transakcji oszukańczych duży udział stanowią transakcje dokonane kartami wydanymi poza Polską. Pod względem liczby było to 87,9 proc., natomiast pod względem wartości - 92,1 proc. takich transakcji.