Czeka nas boom na elektryki

Ponad połowa menedżerów globalnych firm motoryzacyjnych uważa, że do 2030 roku udział pojazdów elektrycznych w rynku gwałtownie wzrośnie – wynika z globalnego badania firmy doradczej KPMG.

Respondenci przewidują, że do 2030 r. pojazdy elektryczne zajmą połowę rynku samochodowego w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej oraz około 40 proc. w Brazylii i Indiach.

Według badania, popularność pojazdów elektrycznych może zależeć od znaczących inwestycji w infrastrukturę szybkiego ładowania prądem stałym. 77 proc. respondentów spodziewa się, że konsumenci będą oczekiwać czasu ładowania poniżej 30 minut podczas podróży. Obecnie w przypadku większości stacji ładowania czas ten wynosi ponad trzy godziny.

W tegorocznej edycji globalnego badania KPMG, 53 proc. ankietowanych jest przekonanych, że branża odnotuje istotny wzrost rentowności, podczas gdy 38 proc. jest zaniepokojonych perspektywami zysków.

- Od czasu powstania przemysłu motoryzacyjnego 130 lat temu producenci samochodów rzadko mieli do czynienia z takim wachlarzem zmian technologicznych i biznesowych. Samochody na abonament, wszechobecne i szybkie stacje ładowania pojazdów elektrycznych, nowe technologie w motoryzacji czy latające taksówki - to tylko niektóre z wydarzeń, których możemy się spodziewać w ciągu najbliższych 10 lat

powiedział cytowany w komunikacie Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna.

Wyniki tegorocznego badania KPMG wskazują na obawy kadry kierowniczej związane z szeregiem kwestii wpływających na łańcuch dostaw, w tym o cenę i dostępność półprzewodników, stali, i innych deficytowych materiałów. Ponad połowa respondentów wyraża zaniepokojenie podażą tego typu materiałów. Ponadto, 55 proc. respondentów jest niezwykle lub bardzo zaniepokojonych niedoborem pracowników. Producenci samochodów konkurują o pracowników nie tylko między sobą, ale także z innymi branżami.

Według KPMG, oczekuje się, że do końca dekady koszty pojazdów elektrycznych zrównają się z kosztami pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi.

Wyniki badania wskazują, że 78 proc. respondentów zgadza się, że w najbliższych latach nastąpi zasadnicza zmiana w sposobie nabywania pojazdów - do 2030 roku większość z nich będzie sprzedawana przez internet. Około trzy czwarte respondentów przewiduje natomiast, że ponad 40 proc. pojazdów będzie sprzedawanych bezpośrednio przez producentów samochodów konsumentom, bez udziału dealerów.

Raport KPMG International pt. "Global Automotive Executive Survey" prezentuje perspektywy na przyszłość sektora motoryzacyjnego. Ponad 1100 przedstawicieli kadry kierowniczej z 31 krajów spodziewa się, że w ciągu najbliższych 5 do 10 lat dojdzie do gruntownej transformacji sektora.

Źródło

Skomentuj artykuł: