Czy AI pomoże branży HR w wyborze kandydatów?

Nowinki technologiczne i nowoczesne rozwiązania od dawna ułatwiają pracę rekruterom. Specjaliści z branży zarządzania zasobami ludzkimi ostatnio zaczynają sprawdzać możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja i korzystać z jej pomocy ­­­– np. podczas rozmów z kandydatami. W jaki sposób AI wspiera rekruterów i czy na stałe zmieni oblicze HR?

Dziś firmy coraz częściej korzystają z zaawansowanych narzędzi, takich jak platformy rekrutacyjne, które pomagają w przeprowadzeniu tego procesu w formie zdalnej. Kandydaci mogą również korzystać z aplikacji mobilnych, które ułatwiają wyszukiwanie ofert pracy i wysyłanie dokumentów. Jaki jest w tym udział sztucznej inteligencji? 

Ostatnio powstałe narzędzie inteligentnego modelu językowego odbiło się głośnym echem na rynku pracy. 

Zaczęto się zastanawiać, czy ChatGPT przejmie zadania pracowników, a w końcu całkowicie ich zastąpi. Jedną z branż, które często pojawiają się w przypuszczeniach ekspertów, jest właśnie HR. Czy sztuczna inteligencja byłaby w stanie zastąpić ludzkiego rekrutera?

- Maszyna to jednak tylko maszyna i nigdy nie zastąpi ludzkiej empatii i kreatywności, która jest niezbędna w pracy rekrutera 

- mówi Natalia Bogdan, właścicielka agencji pośrednictwa pracy Jobhouse.

Dodaje również: - Ważne jest, aby rekruter się rozwijał i edukował w kwestii takich funkcji i narzędzi, które mogą być łatwo zautomatyzowane. Dzięki temu AI będzie dla niego wsparciem, a nie zagrożeniem. 

Sztuczna inteligencja może okazać się sprzymierzeńcem rekrutera, jeśli ten potrafi ją umiejętnie wykorzystać. 

AI jest przydatna szczególnie w działach HR dużych firm, gdzie trzeba obsadzić wiele stanowisk w różnych działach.

- Ostatnim hitem w branży HR jest ChatGPT. Sporo HRowców testuje jego możliwości, ja również go stosuję. Świetnie się sprawdza w tworzeniu opisów stanowisk oraz ogłoszeń o pracę, a nawet postów do mediów społecznościowych promujących oferty pracy 

- tłumaczy ekspertka.

Sztuczna inteligencja, w tym wspomniany już ChatGPT, pomaga też w budowaniu pozytywnego wizerunku marki pracodawcy. Firma, która regularnie korzysta z nowych rozwiązań, jest postrzegana przez potencjalnych pracowników jako postępowa i umożliwiająca rozwój. 

- Ciekawym rozwiązaniem jest Horizon od Facebooka. Coraz częściej wykorzystujemy także metaverse i wirtualną rzeczywistość 

- wyjaśnia Natalia Bogdan.

 - W przyszłości rozmowy rekrutacyjne lub spotkania z zespołem mogłyby odbywać się za pomocą oculusów, czyli specjalnych gogli. Dzięki temu komunikacja może być bardziej rzeczywista i szczera, ponieważ w takiej sytuacji widzimy nie tylko mimikę twarzy, ale też język ciała rozmówcy. Możemy się wtedy „spotkać” w wizualizacji naszej sali konferencyjnej czy innego miejsca w firmie.

Obecnie jest to jednak dość kosztowne rozwiązanie, ale specjaliści z branży HR z nadzieją patrzą w przyszłość. 

Już dziś, właśnie dzięki pomocy sztucznej inteligencji, proces rekrutacyjny jest bardziej skuteczny i precyzyjny, z czego korzystają zarówno rekruterzy, jak i kandydaci. Warto jednak pamiętać, że w tej branży, podobnie jak w wielu innych, całkowite zastąpienie czynnika ludzkiego jest niemożliwe. Liczy się tu bowiem empatia, kreatywność i inne kompetencje miękkie, których technologia nie posiada. 

Źródło

Skomentuj artykuł: