Equity Crowdfunding, czyli społecznościowe finansowanie udziałowe polega na publicznej emisji akcji, kierowanej głównie do inwestorów indywidualnych. Jest to forma finansowania firm na etapie rozwoju, w której niezbędny kapitał zapewniają małe wpłaty od wielu osób. Każdy z inwestorów staje się akcjonariuszem spółki i może liczyć na wiążący się z rozwojem projektu zwrot z inwestycji.
Crowdfunding udziałowy stanowi konkurencyjną formę pozyskiwania funduszy ze względu na mnogość korzyści, które za sobą niesie.
Pierwszą z nich jest możliwość realizacji unikalnych, często innowacyjnych projektów oraz rozwój oferowanych w ich ramach produktów i usług. Spółkom na wczesnym etapie rozwoju zazwyczaj brakuje środków na budowę dystrybucji i komercjalizację na rynku. Kampania crowdfundingowa umożliwia przedstawienie projektu szerokiej grupie odbiorców, wśród których mogą się znaleźć osoby, zainteresowane współpracą ze spółką.
Kolejną korzyścią dla spółki jest walidacja biznesu na wczesnym etapie rozwoju
Dzięki kampanii, spółka może zweryfikować swoją wartość w oczach inwestorów indywidualnych oraz szanse osiągnięcia sukcesu na rynku. W przypadku negatywnej oceny, spółka ma możliwość wprowadzenia modyfikacji do pierwotnych założeń biznesowych i tym samym uchronienia się od poniesienia strat finansowych na etapie rozwoju projektu.
Następną zaletą finansowania udziałowego jest możliwość nawiązania kontaktów z wieloma inwestorami. Akcjonariuszom zależy na jak najszybszym rozwoju spółki i osiągnięciu przez nią stabilnej pozycji na rynku. Często są to osoby posiadające doświadczenie bądź zaplecze merytoryczne w dziedzinie projektu, którymi dzielą się z właścicielami spółki.
Osiągnięcie sukcesu kampanii warunkowane jest także przez działania promocyjne
Kampanie crowdfundingowe pomagają marce w osiągnięciu rozgłosu na rynku i dotarciu do mediów. Podczas kampanii, ze spółkami współpracują specjaliści z różnych dziedzin (m.in. Digital Marketing, Public Relations, Social Media, Prawnicy). Wszystkie podjęte działania, mają na celu uzyskanie jak największej liczby wyświetleń i zachęcenie potencjalnych inwestorów do wsparcia finansowego projektu.
Pozyskiwanie funduszy za pośrednictwem equity crowdfundingu niesie za sobą nie tylko fundusze, ale także wiele korzyści pozamaterialnych.
Koszty przygotowania projektu pod kampanię zależą od spółki i etapu rozwoju, na jakim się znajduje. Kampania pozwala na profesjonalną prezentację produktu/usługi i przyciągnięcie aktywnych inwestorów. Platformy udziałowego finansowania społecznego wspierają także spółkę w zakresie prawnym, aby uczynić ją transparentną w oczach potencjalnych inwestorów.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jak zdobyć dofinansowanie w trakcie restrukturyzacji?