Polacy nie mają wątpliwości, że warto wybierać ekoprodukty – twierdzi tak 73% osób zapytanych w badaniu „Strategie finansowe Polaków”. Badanie przeprowadzone na zlecenie VeloBanku uwidacznia jednocześnie, iż deklaracje rzadko idą jednak w parze z działaniami. W ostatnich 12 miesiącach często lub bardzo często na ekologiczny towar zdecydował się zaledwie co trzeci Polak. Największe bariery dla takich zakupów to cena (wskazuje tak 70% badanych), trudność w odróżnieniu produktów ekologicznych od innych (21%) oraz zbyt mała wiedza (16%).
Świadomość ekologiczna Polaków jest na wysokim poziomie. Niemal 3 na 4 osoby są zdania, że warto wybierać produkty, które są dobre dla środowiska. Nieco częściej twierdzą tak kobiety, ale różnica jest niewielka – 75% badanych kobiet vs. 71% badanych mężczyzn. To, czy towar jest ekologiczny jest najistotniejsze dla konsumentów w momencie, gdy kupują oni oświetlenie (61%), sprzęt RTV/AGD (57%), żywność (48%) oraz elektronikę (47%).
– Polacy chcą dokonywać dobrych wyborów dla siebie i natury. Problem w tym, że znalezienie ekologicznych produktów czasem nie jest takie łatwe i może być frustrujące. Poza ceną, największą barierę przed ich kupowaniem stanowi trudność w odróżnieniu ich od zwykłej oferty i brak wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, by świadomie wybierać artykuły przyjazne planecie. Te bariery można przełamać, co dostrzegliśmy i tak zrodził się pomysł VeloMarketu. To sklep internetowy, w którym konsumenci znajdą ekoprodukty mając pewność, że przeszły selekcję pod kątem wpływu na środowisko. Dzięki platformie mają szybki dostęp do szerokiej gamy produktów ekologicznych z różnych kategorii: od żywności, sprzętu do domu do fotowoltaiki i pomp ciepła
Produkty ekologiczne w koszyku zakupowym znajdują się raczej sporadycznie. Na pytanie, w przeprowadzonym badaniu „Strategie finansowe Polaków”, czy w ostatnich dwunastu miesiącach konsumenci zdecydowali się na taki zakup – 16% osób odpowiada, że nie, a 52% wskazuje, że rzadko. Często ekologiczne towary na sklepowych półkach wyszukuje 27% klientów, a bardzo często już zaledwie 5% z nich.
Największą barierą przed kupowaniem „zielonych” produktów jest dla Polaków ich wysoka cena. To przyczyna wskazywana przez 70% badanych. Tego typu obawa pojawia się zwłaszcza, gdy inwestycją są odnawialne źródła energii, takie jak fotowoltaika, magazyn energii czy pompa ciepła.
Na drugim miejscu wśród barier przed kupowaniem produktów ekologicznych jest trudność w ich odróżnieniu od zwykłej oferty – wskazuje na to więcej niż co piąty badany (21%). Kolejny punkt jest powiązany z poprzednim, bo 16% badanych osób przyznaje się, że nie ma wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, aby świadomie wybierać towary przyjazne planecie. Również 16% wskazuje, że wybór jest zbyt mały, co zapewne wynika z braku dostępności takiej oferty w odwiedzanych przez nich sklepach. Dla 12% osób barierą w zakupie produktów ekologicznych jest trudność dotarcia do miejsc, w których takie towary są sprzedawane.