Big Food kontra Big Pharma czyli walka o klienta

Wielkie światowe koncerny spożywcze stawiają na duże zakłady produkujące niezbyt zdrowe  przekąski. Tymczasem Big Pharma wprowadzają w ostatnim czasie na rynek skuteczne leki przeciwko cukrzycy takie jak: Wegovy, Ozempic. Czy produkcja podobnych leków może stanowić zagrożenie dla przyszłego wzrostu sprzedaży branży spożywczej?

Morgan Stanley, jeden z największych banków inwestycyjnych na świecie, szacuje, że liczba pacjentów przyjmujących leki GLP-1 (stosowane w leczeniu cukrzycy typu drugiego) może do 2035 roku w USA osiągnąć 24 miliony, czyli prawie 7% populacji.

Rynek przekąsek rośnie

Tak więc wielkie koncerny spożywcze takie jak: PepsiCo, Mondelez mają sporo czasu by zmienić swoje portfele produkcyjne. Jednak na razie Big Food stawia na niezbyt zdrowe dla cukrzyków przekąski między posiłkami.

Główne firmy spożywcze stawiają cały czas na przekąski w czasie, gdy inwestorzy obawiają się zbliżającego się niebezpieczeństwa w postaci nowego hitu Big Pharmy, czyli nowych leków na otyłość i leków na cukrzycę, takich jak: Wegovy i Ozempic. Wielu inwestorów wiąże duże nadzieje z przyszłością tych farmaceutyków, ale ich sukces może oznaczać wolniejszą sprzedaż dla firm produkujących m. in.: Oreo, Doritos czy Hershey's Kisses.

Zakłady Big Food postawiły na przekąski około dekady temu i tylko przyspieszyły ostatnio ten trend. Reszta alejek spożywczych odnotowała stagnację sprzedaży, szczególnie w miarę wzrostu cen. Oczekuje się jednak, że amerykański rynek pikantnych przekąsek będzie rósł o 6% rocznie od 2022 do 2027 r., a sprzedaż słodkich przekąsek ma rosnąć w tym czasie o 4,6%. Zgodnie z danymi rynkowymi około trzy czwarte konsumentów planuje codziennie podjadać przekąski. Millenialsi i konsumenci z pokolenia Z napędzają jeszcze bardziej ten trend. Młodsze pokolenia podjadają częściej niż starsi konsumenci.

Nowe leki hamują apetyt

W tym samym czasie takie leki jak: Ozempic i Wegovy wystartowały, aby pomóc pacjentom schudnąć. Leki te hamują apetyt poprzez naśladowanie hormonu jelitowego. Niektórzy pacjenci zgłaszają nawet rozwój awersji do żywności o wyższej zawartości cukru i tłuszczu - kategoria, która obejmuje wiele dużych marek przekąsek.

Tylko w czwartym kwartale 2022 r. na tego rodzaju leki zostało wypisanych w USA ponad 9 milionów recept. Jeśli nowe nawyki żywieniowe osób stosujących zabiegi odchudzające rozszerzą się na więcej gospodarstw domowych oraz znajomych spożycie wypieków i słonych przekąsek może spaść nawet o 3%.

Niektórzy analitycy rynku zwracają jednak uwagę, że nowe leki są bardzo drogie i tylko niewielki procent pacjentów będzie na nie stać. Nawet jeśli leki staną się bardziej przystępne cenowo i zostaną szerzej przyjęte, zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Firmy spożywcze będą miały czas na dostosowanie się do zmieniających się zachowań konsumentów. Część ekspertów przewiduje także, że Big Food w obliczu problemów rynkowych będzie zmuszony do inwestycji w zdrowsze przekąski.

Źródło

Skomentuj artykuł: