W 2019 r. producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie samochodów SUV o 11 proc. Wzrosła także wielkość sprzedanych opon do motocykli (+10 proc.). W innych segmentach opon zanotowano spadki sprzedaży.
Utrzymuje się trend wzrostowy dla opon całorocznych, których dynamika sprzedaży w 2019 r. wyniosła aż 22 proc. – poinformował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), na podstawie danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy
– Wyniki sprzedaży opon w 2019 r. wskazują na nasycenie polskiego rynku. Jednak opony rolnicze zanotowały spadek sprzedaży o 17 proc. - wpływ na ten wynik miały m.in. niekorzystne warunki pogodowe. Susza rolnicza występowała we wszystkich monitorowanych uprawach a powierzchnia upraw dotkniętych suszą to ponad 30 proc. ogółu użytków rolnych. Dodatkowo zmiany cen na rynkach rolnych, jakie dokonały się w 2019 r. zdecydowanie nie były korzystne dla producentów rolnych. Wierzę jednak, że coraz więcej właścicieli gospodarstw rolnych, przedsiębiorców oraz klientów indywidualnych wie, że dobre opony to inwestycja, która się zwraca ¬– coraz bardziej świadomie wybierają oni opony o lepszej jakości w celu optymalizacji, obniżenia kosztów użytkowania, co jest szczególnie istotne na coraz bardziej wymagającym rynku
– wskazuje Andrzej Włodarczyk, prezes PZPO.
– Rok 2019, podobnie jak 2018, minął pod znakiem opon do samochodów typu SUV, które nadal zyskują popularność wśród kierowców – dynamika sprzedaży w tym segmencie wyniosła w minionym roku 11 proc. Spadł wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i ciężarowych – w przypadku ciężarówek jest to spowodowane przede wszystkim przez spadek produkcji budowlanej w ubiegłym roku oraz ilość opóźnień inwestycji infrastrukturalnych – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
W Europie sprzedaż opon do samochodów ciężarowych pozostaje na takim samym poziomie, co w zeszłym roku. Oznacza to, że w związku z cłami antydumpingowymi nałożonymi na chińskich eksporterów opon do samochodów ciężarowych, chińskie produkty zostały przynajmniej częściowo zastąpione oponami z innych krajów, zwłaszcza z rejonów Azji Południowo-Wschodniej i Korei – poinformowała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA.