Rośnie import aut używanych

We wrześniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 69.998 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 t. To o 4,9% więcej niż rok temu.

Jak poinformował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego „Samar”, wrześniowy wzrost jest trzecim z rzędu, co może wskazywać na coraz wyższą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczna wielkość importu aut używanych powinna oscylować w okolicach 780 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym.

Średni wiek ponad 13 lat

Według IBRM „Samar” łącznie po trzech kwartałach bieżącego roku import wyniósł 594 923 sztuk, o zaledwie 192 szt. mniej w porównaniu do ubiegłego roku (-0,03%). Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 544 683 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują minimalny wzrost o 0,2% (różnica 1 351 szt.). Tegoroczny import samochodów użytkowych - 50 240 sztuk - jest o 3,0% mniejszy niż przed rokiem.

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).

Volkswagen i Renault

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 10 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Wśród krajów, z których w br. roku najczęściej importowane są samochody do Polski liderem są Niemcy z ponad 50% udziałem w całości importu aut używanych. W pierwszej piątce tego zestawienia znalazła się też Francja, Belgia, USA i Holandia.

Rosnący import samochodów używanych jest odpowiedzią na wysoki popyt na wszystkich rynkach w Europie Środkowej, w tym w Polsce. Co więcej, w obecnej gorszej sytuacji gospodarczej, kierowcy coraz częściej wybierają samochody używane zamiast nowych. Negatywnym czynnikiem importowanych samochodów używanych pozostaje wysokie ryzyko, zwłaszcza związane z ich wysokim wiekiem, a także dużym prawdopodobieństwem różnych manipulacji, takich, jak sfałszowany przebieg i rok produkcji lub uszkodzenia po poważnych wypadkach – powiedziała Karolína Topolová, dyr. Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Źródło

Skomentuj artykuł: