Ceny aut spadają, ale posiadanie samochodu jest droższe niż kiedykolwiek

Koszt nowych i używanych pojazdów zarówno w USA jak i na niemal całym świecie wyraźnie spadł z maksimów z 2021 roku, jednak rosnące składki ubezpieczeniowe oraz kwoty eksploatacji sprawiają, że posiadanie samochodu jest znacznie droższe niż w przeszłości. Trend ten obejmie także Europę i Polskę.  

Według danych opublikowanych przez Bank of America dotyczących udzielania kredytów ogólna sprzedaż samochodów spłaszcza się.

Najprawdopodobniejszą przyczyną tego trendu nie jest cena aut, ale wzrastające koszty eksploatacji aut, w tym ubezpieczenia
„Uważamy, że jednym z powodów tego spłaszczenia jest to, że wzrósł całkowity koszt posiadania „all in” – w tym podwyższone stopy procentowe, koszty ubezpieczenia i konserwacji” – stwierdzili ekonomiści Bank of America Institute.

Ceny samochodów gwałtownie wzrosły w pierwszych dniach pandemii z wielu powodów. Zjawisko to miało miejsce także w Europie i Polsce. Krótko po pandemii ceny samochodów używanych w Europie były aż o 25% wyższe niż przed pandemią. Jednak obecnie wszystko wskazuje się na spadki cen. Również w Polsce można spodziewać się spadków cen samochodów używanych w nadchodzących miesiącach. Jednak warto zauważyć, że pomimo spadków, posiadanie samochodu może być droższe niż kiedykolwiek z powodu rosnących składek ubezpieczeniowych.

Jak zwracają uwagę eksperci rynku motoryzacyjnego, w ciągu minionych pięciu lat koszt napraw i serwisowania samochodu w Polsce zwiększył się średnio o 21%. Co więcej, wydatki na paliwo również rosną, a obowiązkowe ubezpieczenie OC może także wzrosnąć. Typowe naprawy wynikające z eksploatacji samochodu drożały wolniej, ale niestandardowe koszty napraw były wyższe niż pod koniec 2020 roku.

Podczas pandemii w USA, władze wysłały milionom Amerykanów czeki stymulacyjne, co zwiększyło popyt. Jednocześnie problemy z transportem publicznym i kryzys w łańcuchu dostaw ograniczyły dostępność części do produkcji pojazdów. Spowodowało to spadek zapasów i gwałtowny wzrost cen. Konsumenci, nie mogąc znaleźć lub pozwolić sobie na nowe modele, przenieśli się na rynek aut używanych, podnosząc tam ceny.

Obecnie zakłócenia w łańcuchu dostaw ustąpiły, a ceny pojazdów zaczęły spadać. Jednak liczba kredytów na nowe i używane samochody spadła od szczytów w 2021 i 2022 roku. Powodem może być gwałtowny wzrost oprocentowania kredytów samochodowych od kwietnia 2022 r., co podniosło miesięczne płatności o prawie 100 USD przy przeciętnym kredycie na nowy pojazd.

W porównaniu z początkiem 2021 roku, ubezpieczenia komunikacyjne w USA są droższe o ponad 50%. Eksperci przewidują, że problem może się pogorszyć, zanim zacznie się poprawiać.

Branża ubezpieczeniowa doświadczyła licznych strat w wyniku inflacji, która zwiększyła koszty części samochodowych oraz napraw. W 2023 r. średnia stawka za pełne ubezpieczenie samochodu wzrosła do 2,019 USD, co stanowi 24% wzrost w porównaniu do 1,633 USD w 2022 r. i prawie 29% w porównaniu do 1,567 USD w 2021 r., według Insurify.

Średni krajowy koszt ubezpieczenia samochodu wyniósł 2,314 USD rocznie w kwietniu, czyli około 193 USD miesięcznie, według Bankrate. Wzrost stawek wynika z wyższych kosztów napraw i wymiany pojazdów oraz niedoboru mechaników.
 

Skomentuj artykuł: