Nowy raport Klarny: 69 proc. Polaków przyznaje, że podwyżki cen wpłyną na ich świąteczne wydatki
Mimo iż większość Polaków przyznaje, że kocha święta i nie może się ich już doczekać, to 33 proc. wszystkich respondentów martwi się o swoje wydatki w tym czasie. Takie wnioski płyną z najnowszego badania przeprowadzonego przez Klarnę.
● 33 proc. polskich respondentów martwi się o swoje wydatki w trakcie świąt.
● Polacy i Finowie to jedyne nacje, które w czasie świąt najwięcej pieniędzy przeznaczają na jedzenie. Pozostałe kraje biorące udział w badaniu koncentrują się na prezentach.
● Francja, Niemcy i Polska to trzy kraje w Europie, w których największy odsetek konsumentów ma już zaplanowany budżet na święta.
Na co w związku z tym polscy konsumenci planują przeznaczyć swój budżet? Tak samo jak w zeszłym roku, przede wszystkim na jedzenie (44 proc.) i prezenty (43 proc.). Co ciekawe, Polacy i Finowie to jedyne nacje, które w okresie przedświątecznym najwięcej pieniędzy przeznaczają na żywność. W pozostałych krajach - Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii oraz Holandii - konsumenci największą część budżetu przeznaczają na upominki.
Skutki wysokich cen odczujemy też w święta
Wzrost cen przed zbliżającym się Bożym Narodzeniem stawia przed polskimi konsumentami konkretne wyzwania finansowe. Aż 69 proc. respondentów przyznaje, że utrzymująca się „drożyzna” wpłynie na ich decyzje zakupowe w okresie świąt. W odpowiedzi na tę sytuację, Polacy planują podjęcie takich kroków, jak poszukiwanie przystępnych cenowo produktów (53 proc.), redukcja kosztów związanych z mniej potrzebnymi rzeczami (58 proc.), kupowanie mniejszej ilości produktów w ogóle (47 proc.) oraz lepsze planowanie wigilijnego menu, które pozwoli uniknąć im marnowania żywności (45 proc.).
Francuzi, Niemcy i Polacy planują budżet wcześniej
Istotnym aspektem całej strategii związanej ze świątecznymi przygotowaniami jest też monitorowanie wydatków. 58 proc. respondentów znad Wisły zadeklarowało, że stworzyło już budżet na ten czas i zamierza go przestrzegać, spisując wszystkie wydatki na kartce (56 proc.) lub korzystając z pomocy komputera (21 proc.) czy aplikacji mobilnej (9 proc.). Ten wynik daje nam czwarte miejsce wśród krajów, które wzięły udział w badaniu. Pod względem liczby osób, które planują swoje wydatki, Polska ustępuje jedynie Francji (65 proc.), Stanom Zjednoczonym (60 proc.) oraz Niemcom (59 proc.).
Wyższe ceny sprawiają, że wielu konsumentów szuka dodatkowych sposobów na zakupy w korzystniejszych cenach. Polacy starają się kupować produkty w trakcie wyprzedaży (51 proc.), korzystają z kuponów (43 proc.), a także porównywarek cen i programów lojalnościowych (41 proc.).
Online vs offline
Badania Klarny ujawniają również zróżnicowane podejście Polaków do świątecznych zakupów. Z raportu wynika, że 46 proc. badanych planuje szukać produktów w tradycyjnych sklepach stacjonarnych, natomiast 32 proc. zadeklarowało, że zamierza korzystać zarówno z opcji zakupów online, jak i offline.
Wśród czynników przemawiających za zakupami online wyróżniają się przede wszystkim: większa ilość inspiracji (60 proc.), atrakcyjniejsze ceny (75 proc.) oraz możliwość porównywania cen i oszczędność czasu (76 proc.). Z kolei w przypadku zakupów offline konsumentów przyciągają: możliwość nawiązywania interakcji społecznych (76 proc.), wysoka jakość obsługi klienta (61 proc.) oraz lepsze ogólne doświadczenia zakupowe (66 proc.).
Elastyczne płatności – jesteśmy na tak
W okresie wzmożonych wydatków Polacy coraz chętniej sięgają po elastyczne metody płatności. Blisko 30 proc. badanych uważa, że w trakcie świątecznych zakupów bardzo przydatna byłaby możliwość podzielenia kosztów na równe części, bez dodatkowych opłat. Przyznają to szczególnie młodzi ludzie między 18. a 27. rokiem życia (39 proc.). Co więcej, 11 proc. Polaków deklaruje, że będzie korzystać z BNPL („kup teraz, zapłać później”) w trakcie zakupów świątecznych, ponieważ: są wygodne i elastyczne (49 proc.), pozwalają lepiej zarządzać finansami i śledzić wydatki (44 proc.), sprawdzić i przymierzyć rzeczy zanim za nie zapłacą (36 proc.). Większość osób (72 proc.) chciałaby też korzystać z jednego narzędzia, pozwalającego porównać ceny wszystkich produktów oraz mieć wszystkie informacje dotyczące zamówień (statusy dostaw, historię, zwroty).
Zarówno w Polsce, jak i w innych uwzględnionych w badaniu krajach, konsumenci wskazują na to, że wzrost cen ma wpływ na to, jak przygotowują się do świąt. Wiele osób wskazuje na potrzebę podejmowania świadomych decyzji zakupowych, planowania i kontrolowania budżetu. Klarna daje im rozwiązania, które pozwalają analizować i planować wydatki i cieszyć się świętami - mówi Łukasz Dwulit, Head of Klarna CEE.
O Klarnie:
Od 2005 r. Klarna realizuje misję zrewolucjonizowania branży bankowości detalicznej. Dzięki 150 milionom aktywnych użytkowników na całym świecie i 2 milionom transakcji dziennie, Klarna spełnia zmieniające się wymagania konsumentów, pomagając im oszczędzać czas i pieniądze, jednocześnie lepiej zarządzać przepływem gotówki i podejmować świadome decyzje zakupowe. Już ponad 400 000 globalnych partnerów handlowych, w tym H&M, Saks, Sephora, Macy's, IKEA, Expedia Group i Nike, zintegrowało innowacyjną technologię Klarny, aby zapewnić swoim klientom bezproblemowe zakupy online i w sklepach tradycyjnych. Zatrudniająca ponad 5000 pracowników Klarna jest aktywna na 45 rynkach. Więcej informacji na www.klarna.pl.
O badaniu:
Ustalenia opierają się na wynikach ankiety przeprowadzonej przez agencję badawczą Nepa w październiku 2023 r. wśród ponad 15 000 konsumentów w wieku 18-75 lat w Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii, Holandii i Finlandii. Wielkość próby jest reprezentatywna dla całego kraju, naturalnie obejmując zarówno użytkowników Klarna, jak i osoby z niej nie korzystające, wybrane przez agencję badawczą Nepa.