O ile wzrośnie koszt przeglądu auta. Trwa debata

Wysokość opłaty za badania techniczne pojazdów wzrosłaby o ok. 90 proc. w przypadku wzięcia pod uwagę wskaźników inflacyjnych od roku 2004 - wynika z informacji przekazanych podczas posiedzenia senackiej komisji infrastruktury przez Renatę Rychter z Ministerstwa Infrastruktury.

"Obywatel, a z drugiej strony właściciel stacji kontroli pojazdów, musi wiedzieć dokładnie ile za konkretne badanie techniczne, jaka opłata powinna być pobrana. Ta opłata może być określona albo kwotowo, ale też może być określona poprzez wskazanie procent, a punktem odniesienia może być albo minimalne wynagrodzenie za pracę albo też średnie przeciętne wynagrodzenie za pracę" - powiedziała dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter w czasie wystąpienia na posiedzeniu senackiej komisji infrastruktury.

"Biorąc pod uwagę wskaźniki inflacyjne na przestrzeni tych lat, od 2004 roku, to wiadomo, mamy ok. 90 proc. więcej, jeśli chodzi o wysokość opłaty"

 - dodała.

Rychter poinformowała, że przy wysokości opłat za badania techniczne powinny być uwzględniane koszty przeprowadzonych badań, jak te związane z wymianą narzędzi, infrastruktury, która jest potrzebna do przeprowadzania badań.

Dyrektor przyznała, że w Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są analizy w zakresie zasadności zmian wysokości opłat za badania techniczne pojazdów. Brane są pod uwagę różne mechanizmy, w tym także uwzględniające możliwość corocznej waloryzacji wysokości opłat.

Obecnie wysokość opłat za badania techniczne określana jest rozporządzeniem wydawanym przez resort infrastruktury.

Pod koniec stycznia tego roku organizacje z branży motoryzacyjnej wystosowały apel do wiceministra infrastruktury Pawła Gancarza w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Branża wskazuje, że wysokość opłat za badania techniczne pojazdów nie zmieniła się od prawie 20 lat.

Pod apelem podpisali się przedstawiciele: Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, DEKRA Polska, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Polskiego Związku Motorowego, Związku Dealerów Samochodów, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów i Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Źródło

Skomentuj artykuł: