W 2022 roku z usług kolei skorzystało 342,2 mln osób – najwięcej w tym stuleciu. Średnio w ciągu całego roku statystyczny mieszkaniec Polski podróżował koleją przynajmniej 9,1 razy. To niemal 3 podróże więcej niż w 2021 r. w którym wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 6,4. W podziale na województwa pociągiem najczęściej podróżowali mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Dolnego Śląska. Wskaźnik wykorzystania kolei w Polsce nadal jest poniżej średniej europejskiej co pokazuje duży potencjał do rozwoju przewozów pasażerskich w naszym kraju.
W ubiegłym roku blisko połowa pasażerów (47%) zostało odprawionych w dwóch województwach. Najwięcej osób podróżowało pociągami w województwie mazowieckim (96,4 mln) i pomorskim (63,6 mln). Największą dynamikę wzrostu liczby pasażerów rok do roku odnotowano w województwie podkarpackim (73%), małopolskim (64%) i lubelskim (55%). Warto też porównać dane przewozowe z rokiem 2019 – ostatnim przed pandemią. Wtedy wzrost wynosi odpowiednio 37% w województwie podkarpackim, 31% w małopolskim i 31% w lubelskim.
W 2022 r. najczęściej pociągiem podróżowali mieszkańcy pomorskiego (średnio 27 razy), mazowieckiego (17,5) i dolnośląskiego (11,4). Wskaźnik przekraczający średnią krajową odnotowano w województwie wielkopolskim. W pozostałych 12 województwach liczba podróży nie przekroczyła średniej krajowej 9,1 na mieszkańca.
W 2022 r. we wszystkich województwach wzrósł wskaźnik wykorzystania kolei w zestawieniu rok do roku. W 14 z 16 województw wskaźnik wykorzystania kolei osiągnął wartość wyższą niż w przedpandemicznym 2019 r. W przypadku województw mazowieckiego i podlaskiego był on niższy odpowiednio o: 1,9 (-10%) i o 0,1 (-6,8%) niż w 2019 r.
Województwo | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 11,2 | 6,6 | 7,8 | 11,4 |
kujawsko-pomorskie | 4,3 | 2,8 | 3,0 | 4,5 |
lubelskie | 1,9 | 1,4 | 1,6 | 2,6 |
lubuskie | 3,6 | 2,3 | 3,0 | 4,5 |
łódzkie | 6,4 | 4,0 | 4,7 | 6,9 |
małopolskie | 4,7 | 2,9 | 3,8 | 6,1 |
mazowieckie | 19,4 | 12,4 | 13,6 | 17,5 |
opolskie | 5,4 | 3,1 | 3,7 | 5,7 |
podkarpackie | 2,3 | 1,3 | 1,8 | 3,2 |
podlaskie | 2,1 | 1,3 | 1,5 | 1,9 |
pomorskie | 26,1 | 15,9 | 19,9 | 27,0 |
śląskie | 4,3 | 2,8 | 3,0 | 4,5 |
świętokrzyskie | 2,5 | 1,8 | 2,2 | 3,4 |
warmińsko-mazurskie | 3,5 | 2,3 | 2,8 | 3,9 |
wielkopolskie | 9,1 | 5,4 | 6,3 | 9,1 |
zachodniopomorskie | 5,8 | 3,7 | 4,6 | 6,6 |
Dla 28[1] krajów europejskich średnia wykorzystania kolei w 2022 r. to 16,9. Najczęściej koleją podróżował mieszkaniec Szwajcarii (50,1 razy w ciągu roku), następnie Luksemburga (33,6 razy) i Danii (31,3 razy). Największy wzrost tego wskaźnika rok do roku miał miejsce w Szwajcarii (+10,4 przejazdów przypadających na 1 mieszkańca), w Niemczech (+9,1) i Danii (+8,5). W ujęciu procentowym największa dynamikę wzrostu wskaźnika wykorzystania kolei odnotowano w Irlandii (+102,2%), Bośni i Hercegowinie (+76,8%) i Turcji (+ 71,8%).
Dane o liczbie pasażerów w województwach oraz informacje o wskaźniku wykorzystania kolei w Polsce i w poszczególnych województwach znajdą Państwo na stronie „Dane Kolejowe” w zakładce „Przewozy pasażerskie” -> „Wskaźnik wykorzystania kolei”.
[1] Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Szwajcaria, Bośnia i Hercegowina, Macedonia Północna i Turcja.