PepsiCo przegrywa wojny „sodowe” z Coca-Colą. To nic nowego. Ale po tym, jak spadła na trzecie miejsce za Dr Pepper, inwestor wagi ciężkiej oznajmił w tym tygodniu, że firma potrzebuje drastycznego wstrząsu.
Elliott Investment Management poinformował, że zbudował ogromne udziały w PepsiCo o wartości 4 miliardów dolarów i chce współpracować z firmą, aby odwrócić niekorzystną sytuację firmy.
„PepsiCo znajduje się w krytycznym punkcie zwrotnym” – napisał Elliott Investment Management w liście do zarządu PepsiCo. „Firma ma szansę – i obowiązek – poprawić wyniki finansowe i odzyskać pozycję lidera w branży”.
PepsiCo, które jest właścicielem Lay's, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi, Mountain Dew, Quaker i innych marek, w ostatnich latach odnotowało spadek. Słabość firmy sprawiła, że stała się ona celem zainteresowania inwestorów – akcje PepsiCo spadły o 15% w ciągu ostatniego roku.
PepsiCo oświadczyło, że jest otwarte na zaangażowanie inwestora.
Inicjatywa inwestorów pojawia się w momencie zawirowań w branży spożywczej. Firmy zmagają się ze zmęczonymi inflacją nabywcami, którzy ograniczają wydatki a także z tendencją wzrostu popularności leków GLP-1. Istnieje również presja ze strony sekretarza Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej USA Roberta F. Kennedy'ego Jr., aby usunąć sztuczne aromaty i inne dodatki.
W 2024 roku Dr Pepper wyprzedził Pepsi jako druga co do wielkości marka napojów gazowanych. Dr Pepper dużo zainwestował w marketing podczas meczów futbolu uniwersyteckiego i wymyślił nowatorskie smaki, takie jak truskawki i śmietana, aby zachęcić osoby pijące napoje gazowane.
Zdaniem niektórych inwestorów PepsiCo straty w sektorze napojów gazowanych były „spowodowane przez samą firmę” ponieważ ma zbyt wiele różnych marek.
Frito-Lay przez długi czas był motorem wzrostu dla PepsiCo, ale dział przekąsek firmy również się potknął. Konsumenci, obciążeni rosnącymi cenami, kupują w sklepach mniej chipsów i krakersów.
Inwestorzy zalecają szereg zmian, takich jak refranczyza sieci niezależnych rozlewni PepsiCo, które kupują marki i syropy firmy, tak jak zrobiła to Coca-Cola. Stwierdzono również, że PepsiCo powinno sprzedać niektóre ze swoich marek napojów i żywności.
Inwestorzy-aktywiści skupiają się obecnie na konglomeratach spożywczych i artykułów gospodarstwa domowego, które spadły wraz ze zmianą gustów konsumentów.
Tymczasem znane firmy reagują falą fuzji, przejęć i podziałów. We wtorek Kraft Heinz ogłosił, że dzieli się na dwie spółki. Informacja ta pojawia się po innych dużych transakcjach.
Producent Nutelli Ferrero Group kupił w lipcu giganta płatków śniadaniowych WK Kellogg Co, właściciela Froot Loops i Frosted Flakes, w transakcji o wartości 3,1 miliarda dolarów. A Mars ogłosił w zeszłym roku umowę na Kellanovę.