Duża zmiana dla posiadaczy chińskich aut w Polsce

Polskie firmy zajmujące się zaopatrywaniem warsztatów w części zamienne zapewnią dostęp do elementów przeznaczonych do samochodów chińskich marek, zarówno elektrycznych jak i spalinowych - prognozuje prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) Tomasz Bęben.

Jak zauważył Bęben, chińskie samochody – zarówno z napędem spalinowym jak i elektrycznym przestały być na naszych drogach egzotyczną ciekawostką. W 2024 roku zarejestrowano w Polsce ponad 11 tysięcy nowych aut chińskich marek, co oznacza wzrost o niemal 3000 proc w porównaniu do roku poprzedniego. Tylko w styczniu 2025 roku przybyło ich kolejne 2 tysiące.

Przy tym modele takie jak MG HS, MG ZS, Omoda 5, BYD Dolphin czy BAIC Beijing 5, zaczynają pojawiać się w Polsce nie tylko jako nowe, ale też używane – często sprowadzane z Europy Zachodniej lub USA. Nierzadko są to egzemplarze po kolizjach, wymagające napraw. To zaś generuje popyt na części zamienne, zarówno karoseryjne jak i eksploatacyjne. W odpowiedzi polscy dystrybutorzy poszerzają swoje oferty o komponenty do aut z Chin.

Prezes SDCM wskazał, że krajowe hurtownie szybko reagują na potrzeby rynku, a niezależne warsztaty nie są zaskoczone nowinkami – tym bardziej że wielu chińskich producentów samochodów wykorzystuje sprawdzone technologie stosowane wcześniej przez marki japońskie czy europejskie, a części stosowane przez zarówno przez producentów z Europy, Japonii i Chin w znacznej mierze wytwarzane są w Azji,

„Obecnie większość właścicieli chińskich aut korzysta z autoryzowanych stacji obsługi, bo pojazdy są objęte długimi gwarancjami – nawet do 7 czy 10 lat. Ta sytuacja jednak się zmieni, bo kiedy okres ochrony gwarancyjnej wygaśnie, kierowcy zaczną szukać możliwości tańszego serwisowania i będą jej szukać w warsztatach niezależnych. Zarówno warsztaty, hurtownie jak i importerzy przygotowują się na to. Dlatego o dostępność części do chińskich elektryków i możliwość ich naprawienia w niezależnych serwisach można być spokojnym” 

- podkreślił Bęben.

Ekspert zaznaczył, że już teraz elementy do chińskich samochodów są na niezależnym rynku motoryzacyjnym dostępne, a ich oferta sukcesywne się zwiększa.

„Warto powiedzieć, że polscy dystrybutorzy części należą do absolutnej europejskiej czołówki i potrafią błyskawicznie reagować na zmiany zachodzące na rynku. Nie tylko dostarczają warsztatom części potrzebne do napraw, ale także zapewniają im dostęp do wiedzy technicznej. Należy więc oczekiwać, że dzięki temu polscy użytkownicy samochodów chińskich marek nie będą zdani wyłącznie na ofertę autoryzowanych stacji obsługi. Będzie można naprawiać te pojazdy również w niezależnych serwisach, obniżając w ten sposób koszty eksploatacji” - podsumował prezes SDCM.

Źródło