Wyniki badania zrealizowanego pod koniec 2019 roku wskazują, że warzywa i owoce wciąż nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Są postrzegane jako bardzo zdrowe, a jednak nie towarzyszą każdemu posiłkowi. Aż 3/4 Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać. 1/3 nie wie, ale uważa, że je ich tyle, ile trzeba. W odpowiedzi na te wyzwania Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zainicjował realizację w roku 2020 kompleksowych badań konsumpcji.
98% Polaków potrafi wskazać korzyści wynikające z jedzenia warzyw i owoców. Pierwszą korzyścią jest to, że są najlepszym źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów. Niemal połowa (49%) badanych wskazała na tę zaletę. Ponad jedna trzecia konsumentów docenia smak i to, że stanowią one podstawę zdrowej diety (37%). 30% Polaków wskazało, że warzywa i owoce mają korzystny wpływ na samopoczucie, zdrowie i wygląd.
„Tylko co czwarty Polak wie, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co spożywamy. Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ich ilości jest to, że sądzą, że ilość, którą spożywają jest wystarczająca (46%). Odpowiedzi na pytania o częstotliwość jedzenia warzyw i owoców pokazują, że nie jest to prawdą”
Warzywa na obiad, owoce między posiłkami
„Warzywa Polacy jedzą przede wszystkim na obiad. Znacznie rzadziej na kolację bądź śniadanie. Owoce przeciwnie – rzadko wchodzą w skład głównych posiłków”
„Owoce w potrawach jemy rzadko. Codziennie robi to jedynie 6% Polaków, a tylko 68% tylko raz w tygodniu lub rzadziej. Talerz jest zatem bardzo dobry dla lepszego zobrazowania udziału warzyw, ale nie dla owoców, które jemy przede wszystkim poza głównymi posiłkami - jako przekąska, podwieczorek. Obok talerza musimy zawsze stawić owoc: jabłko, gruszkę, sok, a w sezonie, od maja do października, filiżankę polskich owoców sezonowych”
„Wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, wymaga stałej edukacji konsumentów. Planowane badania zwiększą naszą wiedzę na temat postrzegania roli warzyw, owoców i ich przetworów w diecie. Pomogą ukształtować nowe nawyki konsumpcji”
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.