Gospodarka przestawiła się w sposób szokowy na cyfrowe tory - mówił dzisiaj podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Jan Staniłko z Ministerstwa Rozwoju. Wskazał na zaskakujący poziom zainteresowania przedsiębiorców różnymi aspektami cyfryzacji firm.
Jak ocenił Staniłko podczas wideopanelu poświęconego cyfrowej transformacji przemysłu w ramach Europejskiego Kongresu Ekonomicznego "szok, taki jak niemożność pójścia do urzędu sprzyja zmianie nawyków" w podejściu do informatyzacji. Dodał, że nawyki i rutyny organizacyjne są często w tym obszarze kluczowym hamulcem.
Staniłko przypomniał, że zeszłym roku założono organizację Platforma Przemysłu Przyszłości, która ma wspierać kompetencyjnie przedsiębiorców w procesie cyfryzacji; zaczęła ona w pełni działać tuż przed wybuchem pandemii.
- Poziom zainteresowania polskich przemysłowców różnymi aspektami cyfryzacji przedsiębiorstwa bardzo nas zaskoczył. Pojedyncze seminaria miały frekwencję kilku tysięcy uczestników
Dodał, że kluczowe jest, by szczególnie w obszarze sektora publicznego zrozumieć ograniczenia, "które dotykają państwo, kiedy miałoby szybko coś zrobić".
- Podstawowymi ograniczeniami są kompetencje ludzi - projektowanie systemów cyfrowych nie jest rzeczą trywialną - podkreślił. Zaznaczył, że "zawieszenie procedury zamówieniowej na czas pandemii wydatnie pomogło" w wykonaniu skoku technologicznego.
Wskazał m.in na przebudowę infrastruktury informatycznej w Ministerstwie Rodziny Pracy i Pomocy Społecznej oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w kontekście tarczy antykryzysowej.
- Przy cichej, mozolnej kompetentnej pracy w sytuacji kryzysowej, przy pełnej mobilizacji można było razem z partnerami (...) zacząć tworzyć zintegrowane usługi cyfrowe udzielane nie tylko bezpośrednio przez instytucje państwowe, ale i przez instytucje zaufania publicznego - powiedział.
Na to, że przedsiębiorcy w związku z pandemią "nie zaprzestali myślenia o rozwoju" wskazała też podczas wtorkowego panelu Zadura-Lichota z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Podkreśliła, że ogromna większość przedsiębiorców przestawiła się na pracę zdalną i obsługę klientów online.
- Jedna piąta firm wprowadza automatyzację procesów - wskazała.