Gaz-System zakończył pierwszą część przetargu na czarter jednostki FSRU, czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej i wyłonił dwie firmy Term Sheet: japoński Mitsui O.S.K. Lines oraz norweski BW LNG – pisze Gazeta Polska Codziennie. Spośród tych światowych gigantów wyłoni zwycięzcę.
Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU. Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu. Stanowi przeciwwagę dla rosyjskich dostaw w regionie i daje nowe możliwości rozwoju gospodarczego naszego kraju – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej. Jak podkreślił Marcin Chludziński, prezes zarządu Gaz-Systemu, budowa pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszą inwestycją spółki.
Dostawcy z doświadczeniem
Z wytypowanymi firmami zostały podpisane umowy przedwstępne, zwane Term Sheet. Zawarte porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają mapę drogową dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie. Gaz System planuje zawrzeć umowę na 15 lat z jednym z wybranych w przetargu partnerów. Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początek 2028 roku.
Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG są to doświadczone firmy, które dysponują know-how i mają odpowiednie zaplecze produkcyjno-finansowe. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.
Inwestycja w pływający gazoport typu FSRU
Pływający terminal będzie przystosowany do prowadzenia regazyfikacji ok. 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Program FSRU obejmuje też inne inwestycje morskie i lądowe niezbędne do uruchomienia terminalu w Zatoce Gdańskiej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski. Odpowiada za to Gaz System. Urząd Morski w Gdyni jest odpowiedzialny za wybudowanie falochronu osłonowego.
Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym zostaną ulokowane w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to czwarty kwartał 2024 r., nie później jednak niż pierwszy kwartał 2025 r. Oddanie do użytkowania całej inwestycji jest planowane na 2027/2028. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.