Nasza KORESPONDENCJA. PERN kończy kolejną ważną inwestycję

Rosnąca konsumpcja paliw w kraju oraz ograniczenie nielegalnego obrotu to najważniejsze powody, dla których PERN od kilku lat inwestuje w infrastrukturę coraz większe pieniądze. Również wydarzenia sprzed kilku miesięcy związane z wtłoczeniem do polskiego systemu przesyłowego skażonej chlorkami organicznymi ropy przez dostawców z Rosji przyczyniły się do dalszej rozbudowy polskiego systemu logistyki ropy i paliw.

W poniedziałek w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach rozpoczął się skomplikowany proces montażu ważącego ponad 200 ton dachu na powstającym zbiorniku o pojemności 32 tys. m sześc. przeznaczonym do magazynowania oleju napędowego. Nie licząc kawern solnych, nie ma w Polsce większych zbiorników do magazynowania paliw, a podobnej wielkości dwa zbiorniki powstały jeszcze w tym roku w Bazie Paliw w Nowej Wsi Wielkiej. - Cały proces usadowienia dachu na zbiorniku potrwa przynajmniej do środy i obejmie również pracę na nocne zmiany. To decydująca faza budowy obiektu, który zostanie oddany do użytku w połowie przyszłego roku - powiedział Filarom Biznesu Łukasz Gryglewicz, koordynator Bazy Paliw w Koluszkach. Zbiornik jest jednym z elementów ogromnej inwestycji PERN, której celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Obecnie spółka, będąca krajowym i regionalnym liderem logistyki naftowej, realizuje II etap budowy zbiorników na paliwa, który zakończy się w połowie 2021 r. Nowe pojemności zwiększą potencjał magazynowy PERN w obszarze paliw aż o 12 proc. Poza projektem w Koluszkach nowe zbiorniki powstaną w bazach paliw w Boronowie, Rejowcu, Emilianowie, Małaszewiczach oraz Dębogórzu. Zdaniem Piotra Naimskiego, pełnomocnika Rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, nowe inwestycje spółki to znakomita wiadomość dla rynku legalnego obrotu paliwami i dla wszystkich klientów. - Uszczelnienie szarej strefy w tym obszarze spowodowało gwałtowny wzrost zapotrzebowania na nowe zbiorniki paliwowe. PERN skutecznie wywiązuje się ze swoich obietnic, zwiększając istotnie bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju – powiedział Naimski.

PERN intensyfikuje również realizację projektów związanych z logistyką ropy naftowej.

W kończącym się roku wzmożone prace trwały na placach budów nowych zbiorników na surowiec w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz w Bazie Gdańsk. Zgodnie z planem trafią one do eksploatacji w 2020 r. Spółka wybrała już także wykonawcę projektu rewersyjnego rurociągu ropy na trasie Płock–Gdańsk, który wraz z nowymi zbiornikami na ropę w Gdańsku umożliwi Polsce pełną dywersyfikację dostaw surowca. Jednocześnie trwają uzgodnienia dotyczące wydania decyzji środowiskowych dla rurociągu produktowego z Boronowa do Trzebini, który poprawi dostępność paliw w Aglomeracji Śląskiej. Budowa tej magistrali zgodnie z planem rozpocznie się w przyszłym roku. 

Jeśli chodzi o inwestycje spółki, rok 2020 będzie rekordowy. PERN wyda na ten cel blisko 550 mln zł. To ponad dwukrotnie więcej niż prognozowana realizacja w roku obecnym i aż czterokrotnie więcej niż inwestycje zrealizowane w 2018 r. Dorzucając do tego zamierzone remonty, wydatki krajowego operatora przekroczą  w przyszłym roku 1 mld zł. 

- Jesteśmy w ciągłym kontakcie z naszymi klientami, którzy zgłaszają coraz większe zapotrzebowanie na zdolności magazynowe. Dlatego starając się je zaspokoić budujemy nowe zbiorniki

- powiedział Filarom Biznesu Paweł Wysocki, zastępca dyrektora Pionu Technicznego ds. Megainwestycji. Jak dodał, długookresowe przewidywania mówią, że rynek w przyszłym roku ciągle będzie rósł.
Źródło

Skomentuj artykuł: