Zwrócenie uwagi młodzieży na korzyści związane z wykorzystywaniem OZE

Przedmiotem konkursu „Popraw swój świat z OZE”, który zorganizowała Fundacja FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej, skierowanego do uczniów szkół średnich, było przedstawienie własnego pomysłu w zakresie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Fundacja dokonała rozstrzygnięcia konkursu. Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Ekonomiczne, prawne i społeczne uwarunkowania produkcji i korzystania z odnawialnych źródeł energii.” - poinformował portal TV Republiki.

W konkursie wzięli udział uczniowie ze szkół w woj. mazowieckim i lubelskim; z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Marii Dąbrowskiej w Międzyrzecu Podlaskim, Zespołu Szkół nr 3 z Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Łosicach, oraz z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Parczewie.

Głównymi założeniami konkursu była promocja i upowszechnianie wiedzy z zakresu OZE i ochrony środowiska, a także umożliwienie młodzieży zaprezentowanie swoich pomysłów na rozwój i zastosowanie OZE w swoim najbliższym otoczeniu. Zadaniem uczestników był przedstawienie pomysłu, np. produktu lub usługi, w zakresie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Pomysł, który należało opisać, miał dotyczyć najbliższego otoczenia uczestnika; jego rodziny, przyjaciół, szkoły lub miejscowości.

Wśród prac licealistów w Międzyrzecu Podlaskim dominowały tematy związane ze zdrowym trybem życia i wykorzystaniem aktywności sportowej dla rozwoju OZE. Przykładem jest praca Radosława Semeniuka „Siłownia sportowo - prądotwórcza. Rozwój modelu zdrowego trybu życia i integracji mieszkańców gmin”, który zajął pierwsze miejsce w szkole, oraz praca Stanisława Wójcika „Rowery do produkcji prądu - wykorzystanie energii ludzkiej do zasilania urządzeń mobilnych”, który zajął trzecie miejsce. Ciekawym pomysłem podzielił się też Jakub Wójcik, który zaproponował wykorzystanie spadków dachów w celu zwiększenia naporu powietrza dla turbin wiatrowych. Jego praca „Pionowe turbiny wiatrowe w indywidualnych gospodarstwach rolnych” zajęła drugie miejsce.

W Łosicach uczniowie skupili się na instalacjach fotowoltaicznych i panelach solarnych. Pierwsze miejsce zajął Mateusz Rodak, który przygotował pracę „Budowa oraz działanie paneli solarnych - zastosowanie paneli solarnych jako alternatywy dla instalacji fotowoltaicznych”. Drugie miejsce zajęła praca Tobiasza Pawłowskiego „Działanie paneli solarnych oraz ich budowa - obniżenie kosztów ogrzewania wody w budynkach gospodarczych oraz mieszkalnych”, zaś trzecie miejsce przypadło Maciejowi Trochimiukowi za pracę „Instalacja fotowoltaiczna - wykorzystanie powierzchni dachów kurników jako miejsca do instalacji paneli fotowoltaicznych”.

Uczniowie z Parczewa postawili na wspieranie aktywnego tryb życia. M.in. Wiktor Gołacki przygotował pracę z myślą o wycieczkowiczach i biwakowiczach, w której przedstawił pomysł wykorzystania urządzeń satelitarnych umieszczonych na orbicie około ziemskiej w celu zasilania w energię trudno dostępnych miejsc bez dostępnej infrastruktury energetycznej. Jego praca zajęła pierwsze miejsce.

Autorzy najciekawszych prac otrzymali nagrody, które stanowiły rzeczy codziennego użytku zasilane energią słoneczną: plecaki solarne, smartwatche oraz power banki z panelami słonecznymi.

Źródło

Skomentuj artykuł: