Akcje BYD osuwają się, gdy chińska wojna cenowa EV uderza w zyski

Akcje chińskiego producenta pojazdów elektrycznych BYD spadły w poniedziałek aż o 8% po tym, jak poinformował o spadku zysku z powodu wojny cenowej w chińskim sektorze samochodowym.

Producent samochodów poinformował w piątek, że jego zysk netto spadł do 6,4 mld juanów (900 mln USD; 660 mln GBP) między kwietniem a czerwcem, co oznacza spadek o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim.

BYD stwierdził w swoim oświadczeniu, że „nasilająca się konkurencja cenowa” między chińskimi markami pojazdów elektrycznych wpłynęła na całą branżę.

Producent z siedzibą w Shenzhen stoi w obliczu coraz bardziej zatłoczonego rynku, konkurując z lokalnymi rywalami Nio i XPeng oraz amerykańskim producentem samochodów Tesla, którzy obniżyli ceny, aby przyciągnąć nabywców.

Akcje producenta samochodów spadły w poniedziałek na otwarciu w Hongkongu, ale w ciągu dnia nieznacznie odrobiły straty.

Konkurencja w chińskim sektorze samochodowym osiągnęła „poziom gorączki”, poinformował BYD w swoim oświadczeniu.

Napisano w nim, że „nadużycia w branży... [jak] nadmierny marketing” odegrał istotną rolę w zakłóceniu rynku.
Producenci pojazdów elektrycznych subsydiują dealerów samochodowych i oferują kupującym pożyczki o zerowym oprocentowaniu, ponieważ branża staje się coraz bardziej bezwzględna.

Wywołało to ostrzeżenia ze strony władz w Pekinie, które wezwały producentów samochodów do zaprzestania agresywnych rabatów w celu ochrony gospodarki.

Średnie ceny samochodów w Chinach spadły o około 19% w ciągu ostatnich dwóch lat, wynosząc obecnie około 165 000 juanów (23 100 USD), zgodnie z szacunkami branżowymi.

Pomimo znacznej sprzedaży za granicą, zyski BYD były niższe od szacunków analityków, którzy spodziewali się niewielkiego wzrostu.

Firma celowała w globalną sprzedaż na poziomie 5,5 miliona samochodów w tym roku, ale do końca lipca sprzedała zaledwie 2,49 miliona.

„Zaskakujące” wyniki BYD sugerują, że nawet lider chińskiego sektora pojazdów elektrycznych niekoniecznie wygra w „:bezwzględnej” wojnie cenowej, powiedziała ekspertka ds. polityki przemysłowej prof. Laura Wu z Uniwersytetu Technologicznego Nanyang w Singapurze.

„Spadek cen akcji dziś rano sygnalizuje rozczarowanie inwestorów” – dodała.

Dążenie Pekinu do zakończenia wojny cenowej pojazdów elektrycznych jest trudne, ponieważ dotychczasowa polityka doprowadziła do powstania zbyt wielu graczy w tym sektorze.

Zdaniem prof. Wu obniżki cen mogą być korzystne dla konsumentów, ale w dłuższej perspektywie mogą spowodować nadpodaż chińskich pojazdów elektrycznych.

BYD stał się największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych, wyprzedzając Teslę pod względem rocznych przychodów w 2024 roku, dzięki szerokiej atrakcyjności swoich pojazdów hybrydowych w Chinach, Azji i na rynkach europejskich.

Źródło