Po pięciu latach kolejnych spadków na rynku amerykańskim kierownictwo Jeepa zdecydowało się podjąć plan restrukturyzacji dla tej kultowej marki SUV. Właściciel marki, koncern Stellantis, ma ambitny plan sprzedaż około 1,5 miliona SUV-ów na całym świecie do 2027 roku, w tym 1 milion w USA.
Sprzedaż Jeepa w Stanach Zjednoczonych spadła o 34% z rekordowego poziomu ponad 973 000 SUV-ów sprzedanych w 2018 roku do mniej niż 643 000 sztuk w roku ubiegłym.
Mimo nie najlepszych wyników, dyrektor generalny Jeepa, Antonio Filosa, uważa, że najgorsze dni marki są już za nią i że wciąż możliwe jest osiągnięcie celu sprzedażowego na poziomie 1 miliona egzemplarzy. Firma realizuje obecnie plan naprawczy.
Plan obejmuje obniżenie cen w całej gamie, w tym na modele o dużych gabarytach, takie jak SUV-y Jeep Compass i Grand Cherokee; wprowadzanie ofert specjalnych, takich jak zachęty lub finansowanie 0%; oraz zwiększenie wydatków na marketing i reklamę, poinformował Filosa.
Takie działania, zdaniem analityków rynkowych, mogą pochłonąć szczupłe zyski, ale według Cox Automotive średnie ceny transakcyjne marki poszybowały w górę z mniej niż 40 000 USD w 2020 roku do ponad 50 000 USD w tym roku. Średnia cena transakcyjna Jeepa od 2021 roku jest wyższa od średniej w branży, informuje Cox.
Stellantis sprzedał w zeszłym roku w USA ponad 1,5 miliona pojazdów, co stanowi spadek o około 1% w porównaniu z 2022 rokiem. W porównaniu ze wzrostem branży o 13% w 2023 roku.
Filosa oświadczył, że Jeep, który raportuje sprzedaż kwartalnie, odnotował wzrost sprzedaży w USA w zeszłym miesiącu: był to wzrost o 28% w porównaniu z sierpniem 2023 r. i o 55% w porównaniu z lipcem. W tym czasie Jeep zmniejszył również stan magazynowy swoich pojazdów o około 25 000 sztuk. Ale marka ma wiele do zrobienia, aby osiągnąć jakikolwiek zauważalny zwrot w sprzedaży.
Ostatnie spadki nastąpiły po tym, jak firma zakończyła w zeszłym roku produkcję podstawowego modelu Renegade i kompaktowego SUV-a Cherokee – dwóch głównych modeli, których szczytowa sprzedaż w USA wyniosła około 300 000 sztuk rocznie w latach 2016-2019.
Kierownictwo Stellantis realizuje obecnie misję cięcia kosztów od czasu powstania firmy w wyniku fuzji Fiata Chryslera i francuskiej PSA Groupe w styczniu 2021 roku. Jest to część planu „Dare Forward 2030”, który ma na celu zwiększenie zysków i podwojenie przychodów do 300 miliardów euro do 2030 roku. W ramach tego planu, Jeep zamierza sprzedać około 1,5 miliona SUV-ów na całym świecie do 2027 roku, w tym 1 milion w USA.
Jeep, który jest najlepiej sprzedającym się hybrydowym samochodem elektrycznym typu plug-in w USA, będzie również wspierany przez kilka nowych pojazdów. Jeszcze w tym roku marka wprowadzi na rynek w pełni elektryczny model Wagoneer S, a w przyszłym roku Jeep, który jest najlepiej sprzedającym się hybrydowym samochodem elektrycznym typu plug-in w USA, będzie również wspierany przez kilka nowych pojazdów. Jeszcze w tym roku marka wprowadzi na rynek w pełni elektryczny model Wagoneer S, a w przyszłym roku pojawi się oraz wersje plug-in o rozszerzonym zasięgu dużych SUV-ów Wagoneer i Grand Wagoneer.
Jeep stara się również podnieść jakość i niezawodność swoich pojazdów, które historycznie plasowały się poniżej średniej w rankingach innych firm.
Nowe, w pełni elektryczne SUV-y będą produkowane w fabryce Stellantis w Toluca w Meksyku. Jednocześnie firma nie potwierdziła lokalizacji produkcji następcy SUV-a Cherokee, który był produkowany w nieczynnej już fabryce w Illinois.