Nowa linia kolejowa Zegrze – Przasnysz z 11 przystankami

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają wygodny dojazd do Warszawy. Projekt będzie realizowany w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

- Stworzenie połączenia kolejowego pozytywnie wpłynie na rozwój Północnego Mazowsza. Linia z Przasnysza do Warszawy to jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus w województwie mazowieckim. W realizacji są także przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej linii Sokołów Podlaski – Siedlce oraz Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Podpisano także umowę z wykonawcą prac projektowych linii do Koziniec - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 

Wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do budowy nowej, jednotorowej (na wybranych odcinkach dwutorowej), zelektryfikowanej linii kolejowej o długości około 73 km. Trasa ma połączyć m.in. Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Warszawą. Pociągi na tej linii będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a czas przejazdu między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. 1 godzinę i 15 minut. 

- Program Kolej Plus zwiększy się dostępność do kolei i poprawi warunki życia mieszkańców Mazowsza, m.in. Przasnysza, Pułtuska czy Serocka. Realizacja projektów z rządowego programu Kolej Plus to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne

 - stwierdził prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel.

Według projektu lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 11 nowych stacji i przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. 

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano 4 projekty. Oprócz przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, jako realizacji szlaku Kolei Północnego Mazowsza, zaplanowano rewitalizację linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce oraz rewitalizację linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Mieszkańcy Kozienic i okolic zyskają także lepszy dostęp do kolei dzięki budowie nowej ok. 23-km linii kolejowej Świerże Górne – Dobieszyn, łączącej linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny – Kraków Główny (nr 8). Umowa z wykonawcą projektu linii do Kozienic została podpisana w maju br. 

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Realizacja ujętych w nim inwestycji wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i przyjęty przez Radę Ministrów Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Skomentuj artykuł: