Popyt na podróże lotnicze bije rekordy. Jednak zyski linii lotniczych maleją

W obecnym sezonie wakacyjnym popyt na podróże lotnicze jest wyjątkowo wyraźny. Mimo to zyski przewoźników powietrznych maleją. Zdaniem ekspertów winę za to ponoszą wyższe płace w branży oraz inne wydatki niezbędne do funkcjonowania floty powietrznej.

Choć niektóre linie lotnicze prognozują rekordowy popyt i przychody, wyższe koszty wpływają na ich wyniki finansowe. Linie lotnicze zmagają się z opóźnieniami w dostawach nowych, paliwooszczędnych samolotów Airbusa oraz wycofaniem wyeksploatowanych silników, co uziemiło dziesiątki odrzutowców.

Amerykańskie linie lotnicze zwiększyły przepustowość, przewożąc w pierwszym tygodniu lipca o 6% więcej pasażerów niż w takim samym okresie ubiegłego roku, co pozwoliło utrzymać ceny biletów na stałym poziomie. Tymczasem indeks NYSE Arca, śledzący 16 amerykańskich linii lotniczych, spadł w tym roku o prawie 19%, podczas gdy indeks S&P 500 wzrósł o ponad 16%.

Wyniki trzeciego kwartału dla linii lotniczych będą niepewne, twierdzi analityk Raymond James, Savanthi Syth. Powodem są potencjalnie niższe wydatki klientów klasy ekonomicznej, wpływ Igrzysk Olimpijskich w Paryżu na rezerwacje w Europie oraz możliwe zmiany w popycie na podróże służbowe. Dodatkowo, część podróżnych decyduje się na wycieczki późną wiosną i wczesnym latem, co rodzi pytania o popyt późnym latem.

Delta jest uważana za najlepszą linię dzięki sprzedaży miejsc premium i umowie z American Express. W drugim kwartale prognozowała zysk na akcję od 2,20 do 2,50 USD, co byłoby niższe od zeszłorocznych 2,68 USD. Analityk Wolfe Research, Scott Group, uważa Deltę za najlepszy wybór, z mniejszym ryzykiem zysków i lepszym przepływem pieniężnym niż United Airlines i Alaska Airlines. Do 5 lipca akcje Delta i United wzrosły o około 14%, podczas gdy akcje Alaski spadły o około 2%.

Latem lotniska są pełne, a linie lotnicze rozszerzają rozkłady lotów, co obniża ceny. Przepustowość między USA a Europą wzrosła w lipcu o prawie 8% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a nowe trasy koncentrują się na podróżach rekreacyjnych. Firma Hopper podała, że średnia cena letnich lotów między USA a Europą wynosi 892 USD, w porównaniu z 1,065 USD latem 2023 r. W maju ceny biletów lotniczych spadły o prawie 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Pomimo większej liczby pasażerów, niektórzy przewoźnicy, w tym American Airlines, przyznali się do słabszej sprzedaży z powodu zwiększonej liczby lotów. Firma obniżyła prognozy przychodów i zysków na drugi kwartał oraz ogłosiła odejście dyrektora handlowego. Southwest Airlines również obniżył prognozę na drugi kwartał, wskazując na zmieniające się wzorce popytu. Linia ta jest pod presją, aby dostosować swój model biznesowy w obliczu konkurencji ze strony United i Delta. Obie linie, American i Southwest, opublikują wyniki za drugi kwartał pod koniec lipca.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: