Udział PKP Cargo w kolejowym rynku według masy przewiezionych towarów spadł w okresie styczeń - wrzesień br. do 27,54 proc. z 31,63 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej - poinformował Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
W roku 2022, w okresie od stycznia do końca września, udział PKP Cargo w rynku przewiezionych towarów pod względem masy wynosił 35,73 proc.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
W skład Grupy Kapitałowej PKP Cargo w restrukturyzacji wchodzą PKP Cargo w restrukturyzacji jako podmiot dominujący oraz 20 spółek zależnych. Ponadto Grupa ma udziały w dwóch podmiotach stowarzyszonych oraz udziały w 1 wspólnym przedsięwzięciu.
4000 osób straciło pracę
25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym zdecydował o otwarciu postępowania sanacyjnego. Dzień wcześniej zarząd spółki zapowiedział przeprowadzenie zwolnień grupowych. Pierwotnie miały one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.
Z informacji przekazanych przez PKP Cargo wynika, że w ramach procesu zwolnień grupowych złożono wypowiedzenia definitywne lub zmieniające grupie 2515 osób. W okresie zwolnień grupowych z przyczyn "neutralnych" (emerytura, zmiana pracodawcy) odeszło ze spółki 1244 osoby. Odejścia "neutralne" oraz zwolnienia grupowe objęły grupę 3759 osób.
Prezes UTK zaniepokojony
"Dane dotyczące kolejowych przewozów rzeczy z ostatnich miesięcy tego roku nie napawają optymizmem. Kolej towarowa jest w punkcie zwrotnym, co wymaga podjęcia pilnych działań"
- zauważył, cytowany w komunikacie, prezes UTK, Ignacy Góra.
"Potencjał tego typu przewozów do obsługi różnych grup towarów jest znaczny. Warto powalczyć o te najbardziej efektywne rozwiązania, które nie tylko są ekologiczne, ale również mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drogach poprzez zmniejszenie liczby ciężarówek" – dodał.
Od początku 2024 r. koleją przewieziono prawie 166,5 mln ton towarów, to o 6,4 mln mniej (spadek o 3,7 proc.) niż rok wcześniej.