Handel w dobie koronawirusa. Supermarkety vs małe sklepy - kto wygra?

Według badania Polskiej Izby Handlu, obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 metrów kwadratowych wzrosły w ciągu ostatnich 26 tygodni o 6 proc., mimo że liczba transakcji spadła w tym czasie o 16 proc. PIH wskazuje jednocześnie, że, sprzedaż detaliczna supermarketów w okresie 15.03-15.09 spadła o 2 proc. rdr.

"Duże wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej odnotowały wszelkie kategorie kulinarne, nabiałowe, produkty do pieczenia. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali w tym czasie również na alkohol - głównie wódki czyste, wina i whisky, a także produkty tytoniowe" - napisano w komunikacie.

Jak informuje Polska Izba Handlu spadki notowały natomiast napoje i kategorie impulsowe – lody, słodycze w małych opakowaniach, ale także gumy do żucia czy musy owocowe.
 

"Oczywiście zainteresowanie poszczególnymi kategoriami zmieniało się bardzo dynamicznie, a nadążanie za bieżącymi potrzebami klientów stanowiło dla detali-stów duże wyzwanie" 

dodano.

Jak informuje PIH, w ostatnich tygodniach sprzedaż w sklepach małoformatowych wróciła do czasów sprzed epidemii. Ponad 50 proc. obrotów tych placówek nadal generują trzy grupy produktów – alkohol, napoje i produkty tytoniowe, a udział pozostałych kategorii w obrotach utrzymuje się poziomie podobnym jak rok wcześniej.

"Doświadczenia i obawy związane z epidemią zostawiły jednak ślad w naszych zwycza-jach zakupowych - wciąż zachowujemy większą ostrożność i do sklepów zarówno tych mniejszych, jak i większych nadal chodzimy trochę rzadziej niż przed rokiem, ale staranniej planujemy, co chcemy kupić, przez co robimy tam nieco większe zakupy niż to było jeszcze rok temu" - czytamy.

W przypadku supermarketów dane z ostatniego półrocza wyglądają zgoła inaczej. W okresie 15.03-15.09 sprzedaż detaliczna spadła o 2 proc. rdr - wynika z szacunków Polskiej Izby Handlu i firmy badawczej CMR.
 

"Odpływ klientów przełożył się oczywiście na obroty – mimo wyższych cen, większej liczby transakcji opakowań wkładanych do koszyka, a także rekordowo wysokich sum na paragonach, w ostatnich 26 tygodniach (od połowy marca do połowy września), łączna wartość sprzedaży w supermarketach była o 2 proc. niższa niż przed rokiem, przy czym największe spadki dotknęły kategorie słodyczy i napojów"

napisano.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transak-cyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Źródło

Skomentuj artykuł: