Zbliża się początek roku szkolnego. To oznacza konieczność przygotowania wyprawki dla młodzieży wracającej do placówek. Z tej okazji Komputronik – sieć sklepów z elektroniką – postanowił sprawdzić preferencje uczniów dotyczące wykorzystania urządzeń w codziennym życiu widzianych oczami ich rodziców. Jakie są najciekawsze wnioski z badania?
Okazuje się, że 46,05 proc. rodziców na pytanie z możliwością wielokrotnego wyboru, „jakie oprogramowanie jest najczęściej używane przez Twoje dzieci do nauki” odpowiedziało, że ich dziecko używa komputera wyłącznie do gry i zabawy. 43,75 proc. dzieci korzysta na pecetach z pakietu MS Office. Co czwarty uczeń (24,34 proc.) używa narzędzi do komunikacji, takich jak Google Meets czy Zoom. 13,49 proc. wykorzystuje komputery do Google Clasroom, natomiast 6,58 proc. wskazało inne rozwiązania.
- W 2025 roku najmłodsi uczniowie zyskają w szkołach jeszcze łatwiejszy dostęp do sprzętu komputerowego, co oznacza, że będą mogli wykorzystywać go w placówkach wyłącznie do nauki. W ramach Polityki cyfrowej transformacji edukacji do szkół podstawowych ma trafić 735 tysięcy komputerów i laptopów. Środki mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. To bardzo dobra wiadomość, a także szansa na poprawę poziomu cyfryzacji w mniej zdigitalizowanych miejscach na mapie Polski
– komentuje Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor marketingu i PR w Komputronik S.A.
Elektronika w wyprawce szkolnej dla blisko co 4. ucznia
Do tego czasu niektórzy rodzice zadbają o zakup sprzętu dla swoich dzieci. Urządzenia elektroniczne powinny znaleźć się w wyprawce 23,03 proc. uczniów przez rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025. Taki sam procent rodziców jeszcze nie rozważał tego typu zakupów, co oznacza, że 53,94 proc. nie zamierza kupić swojemu dziecku żadnego sprzętu elektronicznego przed powrotem do nauki. Rodzice w większości (78,58 proc.) preferują zakup nowego sprzętu. Oznacza to, że na używany lub odnowiony jest w stanie zdecydować się 21,42 proc. z nich.
Jeśli zakupy sprzętu, to głównie droższego
Największy procent ankietowanych, bo aż 38,57 proc. rodziców, chce przeznaczyć na zakup elektroniki dla swoich pociech budżet powyżej 3 000 PLN. 12,86 proc. deklaruje, że przeznaczy na ten cel kwotę w przedziale 1 500 – 2 000 PLN. Natomiast 8,57 proc. jeszcze nie wie, jakie środki wyda na zakup sprzętu dla swoich pociech. Pozostałe przedziały cenowe zyskały poniżej 7 proc. odpowiedzi.
- Deklarowane przez rodziców kwoty na zakup sprzętu elektronicznego pokazuje kilka rzeczy. Przede wszystkim wysoki poziom świadomości rodziców na temat elektroniki. Rodzice mają świadomość, że kupno laptopa czy smartfona to wydatek przynajmniej na kilka lat, stąd stawiają wydajność ponad ceną. Z drugiej strony, rozwój technologii, wzrost wymagań sprzętowych, a także możliwości komputerów, m.in. w zakresie wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji w codziennym życiu, sprawiają, że wymagania użytkowników również rosną wprost proporcjonalnie do tych zmian – dodaje Karolina Pietz-Drapińska.
9 na 10 dzieci ma już swój własny sprzęt – więcej szczegółów z badania Komputronik
Spośród grupy wszystkich biorących udział w badaniu Komputronik rodziców dzieci ma 38,47 proc. osób. Najwięcej z nich posiada dwoje dzieci (38,26 proc.). 33,25 proc. ma jedno dziecko. Troje – 15,30 proc. Czworo – 3,43 proc., a więcej niż 4. – 9,76 proc. Okazuje się, że większość z nich chodzi do szkoły. To aż 80,21 proc. Blisko 2/3 (63,16 proc.) uczęszcza do szkoły podstawowej, 18,09 proc. – do liceum, 14,47 proc. – do technikum. Natomiast status studenta ma 4,28 proc.
Z badania Komputronik wynika ponadto, że 88,49 proc. rodziców deklaruje, że ich dziecko ma już na własność przynajmniej jedno urządzenie elektroniczne. Na pytanie z możliwością wielokrotnego wyboru, „czy Twoje dziecko posiada już własny komputer/laptop/tablet/smartfon”, rodzice odpowiedzieli, że aż 68,42 proc. ich dzieci ma smartfon. Na drugim miejscu uplasował się komputer – 35,20 proc. spośród wszystkich dzieci. Tablet posiada blisko co trzecie dziecko – 30,59 proc. Co ciekawe, większy procent uczęszczających do szkół ma smartwatcha – 28,85 proc. niż laptopa – 18,42 proc. Jedynie 11,51 proc. dzieci w wieku szkolnym nie posiada jeszcze żadnego urządzenia elektronicznego.
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 29 lipca – 12 sierpnia 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 985 osób. Ankieta zawierała 17 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru. Jej celem było zbadanie preferencji młodzieży w stosunku do wykorzystywania elektroniki w codziennym oraz uczniowskim życiu.