Czy czytanie instrukcji obsługi to przeszłość i czy zastąpi je AI?

Kiedy ostatnio kupowałeś nowe urządzenie elektroniczne, czy spojrzałeś na instrukcję obsługi? Jeśli twoją odpowiedzią jest zdecydowane „nie”, to nie jesteś sam. Badania pokazują, że wielu z nas nie zawraca sobie głowy czytaniem podręcznika użytkownika. To może się wkrótce zmienić, ale nie w sposób jaki myślisz.

Caspar Herzberg, szef brytyjskiej firmy Aveva, rozumie, że instrukcje często lądują w szufladzie, ale w przemyśle są one kluczowe. Aby wspierać inżynierów, Aveva wprowadziła system sztucznej inteligencji, który uczy się instrukcji technicznych i monitoruje maszyny, naśladując wiedzę doświadczonych pracowników. System ten, nazwany „przemysłowym asystentem sztucznej inteligencji”, pomaga w diagnozowaniu problemów i generowaniu rozwiązań, co ma na celu zrekompensowanie odchodzących na emeryturę doświadczonych inżynierów. Dzięki temu nowi pracownicy mogą szybko zdobywać potrzebną wiedzę, bez konieczności budzenia starszych inżynierów w nocy.

W jaki więc sposób sztuczna inteligencja może pomóc pracownikowi sektora energetycznego, który próbuje znaleźć przyczynę usterki? Simon Bennett, szef działu innowacji w firmie Aveva, twierdzi, że sztuczna inteligencja może zlokalizować miejsce, w którym nastąpiła, powiedzmy, awaria zasilania. Następnie zagłębia się w „potworny podręcznik PDF”. Na tej podstawie sztuczna inteligencja - za pośrednictwem ekranu komputera - generuje różne pomysły na to, na czym może polegać problem. Może również wygenerować obraz 3D maszyn, których dotyczy problem.

Podczas gdy Aveva stworzyła sztuczną inteligencję do przeszukiwania instrukcji obsługi, inne firmy, jak kalifornijska Dozuki, opracowały AI do ich tworzenia. System CreatorPro od Dozuki automatycznie generuje podręcznik użytkownika na podstawie nagrania wideo, na którym inżynier pokazuje i opisuje proces. AI wybiera odpowiedni tekst, tłumaczy go na inne języki, a w przyszłości ma także dyktować instrukcje przez głośnik. Mimo automatyzacji, instrukcje te muszą zostać zatwierdzone przez człowieka. System ten pomaga firmom radzić sobie ze starzejącą się kadrą pracowniczą. 

SCG Chemicals, tajlandzka firma petrochemiczna, która wprowadza AI od Aveva, zmaga się ze starzejącą się kadrą. 

„Wielu doświadczonych pracowników przejdzie na emeryturę w ciągu pięciu lat, a młodsi inżynierowie nie mają do kogo się zwrócić” 

– mówi Warit Krittaphol, dyrektor oddziału. AI pomoże w szybkim dostępie do informacji z ponad 14 milionów dokumentów firmy.

Z kolei kalifornijska firma Scribe opracowała AI do automatycznego tworzenia podręczników na podstawie działań użytkownika na komputerze. „Klikasz przycisk nagrywania, wykonujesz proces, a AI generuje przewodnik krok po kroku” – mówi Jennifer Swift, dyrektor generalna Scribe.
Stuart Duff, brytyjski psycholog biznesu, zauważa, że AI może być pomocna nawet dla najlepszych inżynierów, oferując szybki dostęp do szczegółowych informacji, co ułatwi ich pracę i dostosowanie do różnych preferencji osobowościowych.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: