Musk: roboty humanoidalne to biznes wart 10 bilionów dolarów

Mimo że bardzo niewiele humanoidów jest produkowanych masowo, konkurencja z Teslą Elona Muska, jest coraz większa. Obietnica przyszłości, w której maszyny zajmują się pracami domowymi i służą jako opiekunowie, przyciągnęła prawie wszystkie duże firmy technologiczne zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Chinach.

Microsoft, Nvidia i założyciel Amazona, Jeff Bezos, zainwestowali w amerykańskiego producenta humanoidów Figure AI. Również Meta planuje duże inwestycje w humanoidy.

Musk, którego humanoid Optimus wzbudził globalne zainteresowanie od czasu jego debiutu w 2022 roku, przewidział w zeszłym miesiącu, że sam projekt może wygenerować ponad 10 bilionów dolarów przychodów.

Chociaż może minąć od 5 do 10 lat, zanim humanoidalne roboty wywrą realny wpływ na społeczeństwo, mogą w końcu stać się kolejną powszechnie stosowaną elektroniką użytkową. Każdy będzie ich potrzebował, jak samochody, jak telefony komórkowe, a potencjalna wielkość rynku będzie ogromna.

Według prognoz Goldman Sachs, globalny rynek robotów humanoidalnych będzie wart 38 miliardów dolarów do 2035 roku. Eksperci szacują, że w ciągu pięciu lat zostanie wysłanych 250 000 humanoidalnych jednostek, głównie do użytku przemysłowego, podczas gdy konsumenci będą kupować około miliona sztuk rocznie za około dekadę.

Pekin, który chce powtórzyć sukces Chin na rynku pojazdów elektrycznych (EV), chce być w czołówce tego wzrostu. Jest chętny, aby pozycjonować kraj jako globalną potęgę technologiczną i wykorzystać rozmach ostatnich chińskich osiągnięć w tej dziedzinie – takich jak model rozumowania startupu AI DeepSeek.

Pomimo tego, że chińskie firmy przystąpiły do wyścigu później niż amerykańscy rywale, w tym Tesla, Boston Dynamics i Figure AI, analitycy twierdzą, że chińskie firmy szybko zmniejszają dystans. Dzięki swojej nadprzyrodzonej zdolności do optymalizacji łańcuchów dostaw i obniżania kosztów, chińskie firmy przyspieszają również masową produkcję humanoidów.

Chiny już teraz dominują w przestrzeni robotów przemysłowych, wdrażając ich co roku więcej niż wszystkie inne kraje razem wzięte, według Międzynarodowej Federacji Robotyki, organizacji pozarządowej z siedzibą w Niemczech.

W porównaniu z humanoidami, roboty przemysłowe zazwyczaj charakteryzują się mniej zaawansowaną technologią i wykonują mniej wyrafinowane zadania. 

Podobnie jak w przypadku pojazdów elektrycznych, Tesla była jednym z niewielu znanych liderów humanoidów, kiedy Musk przedstawił projekt w 2021 roku, a rok później zaprezentował prototyp Optimusa. Od tego czasu Pekin publicznie poparł przemysł robotyki humanoidalnej, zwiększając fundusze i wsparcie rządowe.

W dokumencie politycznym z 2023 r. chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych określiło branżę robotyki humanoidalnej jako „nową granicę w konkurencji technologicznej”, wyznaczając cel na 2025 r. w zakresie masowej produkcji i bezpiecznych łańcuchów dostaw kluczowych komponentów.

Eksperci twierdzą, że Chiny nadal pozostają w tyle za Zachodem w niektórych kluczowych technologiach, nawet jeśli dominują w łańcuchu dostaw. Około 56% firm zajmujących się łańcuchem dostaw robotów humanoidalnych ma siedzibę w Chinach.

Jednak Chiny wciąż muszą dokonać przełomu w „podstawowych technologiach”, takich jak chipy, procesory, precyzyjne czujniki i systemy operacyjne robotów, aby zmniejszyć swoją zależność od zagranicznych technologii, powiedział Zhang Dan, profesor inteligentnej robotyki i automatyzacji na Politechnice w Hongkongu.

Chipy sztucznej inteligencji stanowią podstawę systemów operacyjnych humanoidów, kierując ich myśleniem, percepcją i ruchem. Wielu humanoidalnych programistów polega na produktach giganta chipów AI Nvidii. Na dorocznej konferencji dla programistów w zeszłym tygodniu firma zaprezentowała nowy model podstaw sztucznej inteligencji dla robotów humanoidalnych. Powołując się na obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, poprzednia administracja Bidena stale zaostrzała ograniczenia eksportowe na zaawansowane chipy, które mogłyby zasilać chińską armię. Pekin stara się rozwijać swój krajowy łańcuch dostaw chipów w ramach dążenia do samowystarczalności.

Ponadto firmy europejskie, amerykańskie i japońskie nadal dominują w produkcji komponentów wyższej klasy, takich jak czujniki, a także silniki i, które napędzają ruchy robotów z większą precyzją i stabilnością.

Chociaż nadal istnieją luki technologiczne, Chiny stały się czynnikiem zakłócającym ceny w rodzącej się branży.
Firma Engine AI z siedzibą w Shenzhen wypuściła swój model PM01 pod koniec zeszłego roku za jedyne 88 000 juanów (12 175 USD), podczas gdy G1 firmy Unitree, zdolny do wykonania kopnięcia z półobrotu, kosztuje 99 000 juanów (13 697 USD).

Na imprezie w zeszłym roku Musk oszacował, że Optimus Tesli będzie wyceniony na od 20 000 do 30 000 USD. Obniżenie cen humanoidów byłoby ważnym krokiem w kierunku ich ostatecznej komercjalizacji i szerszej adopcji.

W miarę pogłębiania się kryzysu demograficznego w kraju, chińscy przywódcy postrzegają humanoidalne roboty jako potencjalne rozwiązanie, które zrównoważy kurczącą się siłę roboczą. Populacja Chin kurczy się od trzech kolejnych lat.
 

Źródło