Rozwój sektora usług biznesowych w Polsce znacząco wpłynął na zmianę krajobrazu na krajowym rynku pracy, kreując zapotrzebowanie na nowe stanowiska i zawody, które jeszcze kilka lat temu nie były tutaj poszukiwane. Pracodawcy cały czas szukają nowych talentów.
Według danych ABSL, organizacji zrzeszającej przedstawicieli przedsiębiorstw z sektora nowoczesnych usług biznesowych, zatrudnienie w tym sektorze w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosło w Polsce ponad dwukrotnie, :ze 150 tys. pracowników w 2015 roku do 307 tys. pracowników w roku ubiegłym. Jak wynika z prognoz, w tym roku poziom zatrudnienia w działających obecnie 1400 centrach nowoczesnych usług biznesowych w Polsce wzrośnie do ponad 330 tys. osób. Największym pracodawcą sektora jest obecna na polskim rynku od 1999 roku firma Capgemini, zatrudniająca obecnie ponad 9 tys. osób. A przy utrzymaniu obecnego wzrostu zatrudnienia na początku 2021 r. liczba zatrudnionych w centrach usług biznesowych Capgemini może wzrosnąć do 10 tys. osób.
Będziemy poszukiwać programistów, architektów i developerów IT. A wszędzie tam, gdzie pracuje się z danymi w sieci, potrzebni będą eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa. W Capgemini zauważamy rosnące zapotrzebowanie na ekspertów z obszaru sztucznej inteligencji, automatyzacji, robotyki i uczenia maszynowego. Są to kierunki, w których warto się specjalizować i podejmować wyzwania w nowych zawodach, takich jak: architekt sztucznej inteligencji, inżynier oprogramowania AI, inżynier uczenia maszynowego. Ścieżki rozwoju w tym obszarze stale się rozwijają.
Specjaliści branży IT nie mogą narzekać na brak możliwości rozwoju kariery w skali całego kraju, czego dowodem jest rosnąca liczba publikowanych ogłoszeń o pracę.
W 2019, aż 15 proc. ogłoszeń o pracę na Pracuj.pl było kierowanych do specjalistów IT, co daje ponad 82 tysiące ofert. Co ciekawe, to jedyna branża, w której odnotowaliśmy wzrost liczby ogłoszeń w stosunku do 2018 roku. Dane te pokazują, że rynek pracy IT stabilizuje się na bardzo wysokim poziomie. Utrzymuje się duże zainteresowanie kandydatami i wysoka aktywność rekrutacyjna firm. Większość z nowo powstających zawodów będzie związanych z kompetencjami cyfrowymi. Jednak mocniej niż znajomość np. języków programowania czy obsługi maszyn, na przyszłość pracy wpływać będzie umiejętność dostosowania się do nowego środowiska zawodowego. Będzie też rosła rola osób o wysoko rozwiniętych kompetencjach miękkich, zdolnych do pracy w zespole i wymiany wiedzy z innymi profesjonalistami.
W pracy w środowisku międzynarodowym kluczową rolę odgrywa dobra znajomość języków obcych i swoboda komunikacyjna. Na polskim rynku dobra znajomość angielskiego to absolutna podstawa.
Niezwykle ceniona wśród specjalistów i ekspertów różnych dziedzin jest również znajomość drugiego języka obcego, a poligloci są na wagę złota. W 2020 roku kładziemy szczególny nacisk na poszukiwanie pracowników z językiem niemieckim, francuskim, niderlandzkim i hiszpańskim. Kandydaci z tak niszowymi językami jak fiński czy szwedzki są również zawsze mile widziani.
Bardzo istotny staje się też aspekt dwutorowego rozwoju kompetencji zawodowych. Coraz większy nacisk pracodawcy kładą na umiejętności miękkie zatrudnianych specjalistów. Inteligencja emocjonalna, czyli umiejętności komunikacyjne, efektywna współpraca w grupie, elastyczność w uczeniu się i przyswajaniu nowych kompetencji, czy kreatywne podejście do zadań, to kluczowe atrybuty w procesie rekrutacji.