Postawienie władz federalnych na wykorzystanie sztucznej inteligencji do walki z przestępczością finansową się opłaca. AI pomogła Departamentowi Skarbu USA przesiać ogromne ilości danych i odzyskać oszustwa o wartości 4 miliardów dolarów w samym roku fiskalnym 2024. To prawie sześciokrotnie więcej niż Skarb Państwa odzyskał w poprzednim roku podatkowym.
Amerykańscy urzędnicy zaczęli wykorzystywać sztuczną inteligencję do wykrywania przestępstw finansowych pod koniec 2022 r., biorąc przykład z tego, co wiele banków i firm obsługujących karty kredytowe już robi.
Celem jest ochrona pieniędzy podatników przed oszustwami, które nasiliły się podczas pandemii Covid-19, gdy rząd federalny starał się wypłacić pomoc nadzwyczajną konsumentom i firmom.
Z pewnością urzędnicy skarbowi nie korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji, takiej jak ta, która urzekła użytkowników ChatGPT firmy OpenAI i Gemini firmy Google, generując obrazy, tworząc teksty piosenek i odpowiadając na złożone pytania.
Zamiast tego wysiłki w zakresie wykrywania oszustw opierają się na uczeniu maszynowym, podzbiorze sztucznej inteligencji, który doskonale radzi sobie z analizowaniem ogromnych ilości danych oraz podejmowaniem decyzji i prognoz na podstawie tego, czego się nauczył.
Sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna w walce z przestępczością finansową, przeczesując niemal niekończące się strumienie danych i wykrywając subtelne wzorce – a wszystko to w ułamku czasu, jaki zajęłoby to człowiekowi. Eksperci twierdzą, że po wytrenowaniu zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji mogą one wykryć podejrzane transakcje w ciągu zaledwie milisekund.
W zeszłym roku amerykański Urząd Skarbowy ogłosił, że wdrożył sztuczną inteligencję do wykrywania oszustw podatkowych poprzez badanie dużych i złożonych zwrotów z funduszy hedgingowych, kancelarii prawnych i innych.
Zdaniem analityków wykorzystanie sztucznej inteligencji przez Departament Skarbu do walki z przestępczością finansową dopiero się zaczyna.
Obecnie Departament Skarbu bada, w jaki sposób przyjąć metody wykrywania oszustw. Rzecznik Departamentu Skarbu powiedział CNN, że departament przyspiesza swoje prace nad ulepszeniem narzędzi do wykrywania oszustw dostępnych dla programów zarządzanych przez rząd federalny i stanowy. Aktualnie urzędnicy testują nowe źródła danych, aby lepiej wykrywać oszustwa i podejrzane płatności, a także współpracują z agencjami stanowymi w celu zwalczania oszustw związanych z ubezpieczeniami od bezrobocia.