Jak zakupy internetowe - to przez telefon

46 proc. Polaków kupujących w internecie najchętniej robi to przez telefon komórkowy - wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022". Dodano, że należność za e-zakupy za pomocą BLIK-a i szybkiego przelewu pay-by-link reguluje 7 na 10 Polaków.

Zdaniem autorów badania, zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku, Polacy najchętniej robią zakupy internetowe przez telefon komórkowy – ten sposób wskazało 46 proc. badanych. 33 proc. ankietowanych korzysta z laptopa, 17 proc. z komputera stacjonarnego. Najmniej badanych przyznało, że do przeglądania ofert e-sklepów wykorzystuje tablet - to ok. 4 proc.

Z badania wynika, że kobiety częściej niż panowie robią e-zakupy korzystając z urządzeń mobilnych jak smartfon czy tablet (58 proc. wskazań do 41 proc. wśród mężczyzn). Jak dodano, osoby starsze częściej korzystają z komputerów stacjonarnych lub laptopów. Z kolei 28 proc. badanych między 18 a 29 rokiem życia kupuje online za pośrednictwem takich urządzeń. Dla porównania wśród grupy 60-latków odsetek ten wyniósł 62 proc.

"Polacy na e-zakupach cenią wygodę – możliwość odwiedzenia sklepu internetowego o każdej porze dnia i nocy. Dzięki wyborowi odpowiedniego urządzenia nie ogranicza nas również miejsce" - wskazuje Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku.

Badanie pokazało, że Polacy, niezależnie od płci czy miejsca zamieszkania, najchętniej regulują należności za zakupy online korzystając z nowoczesnych metod płatności. Szybkim przelewem (pay-by-link) płaci ok. 34 proc. ankietowanych, a podobny odsetek deklaruje, że korzysta z BLIKA. Jak wskazano, w porównaniu do wyników ubiegłorocznego badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021" oznacza to wzrost popularności tej drugiej formy płatności o 8 punktów procentowych. Wskazano, że tak jak w roku ubiegłym, BLIK cieszy się największą popularnością wśród osób młodych, między 18 a 29 rokiem życia (61 proc. wskazań).

Z badania wynika, że Polacy najchętniej kupują przez internet ubrania (54 proc.), obuwie (25 proc.) oraz elektronikę (22 proc.), kosmetyki (21 proc.) i książki (18 proc.) – tradycyjne bądź w formie e-booków. Najrzadziej z kolei sięgają online po takie produkty jak zegarki (2 proc.), biżuteria i sprzęt fotograficzny (w obu przypadkach 1 proc.).

"Zestawiając tegoroczne dane z wynikami ubiegłorocznego badania (...) można zauważyć stałość w preferencjach zakupowych. Warto jednak dodać, że w porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowano wzrost zainteresowania kupowaniem żywności przez internet. W 2021 roku robiło tak jedynie ok. 5 proc. badanych – dziś już 11 proc." - przekazano.

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.

Źródło

Skomentuj artykuł: