Meta czyni kolejny krok do urzeczywistnienia swej wizji tak zwanego metawersu (wirtualnej rzeczywistości - VR). Firma (znana wcześniej jako Facebook) poinformowała w czwartek, że udostępnia bezpłatną aplikację do kontaktów towarzyskich w VR - Horizon Worlds. Jest ona teraz dostępna dla każdego, kto ukończył 18 lat i posiada zestaw słuchawkowy Quest 2 w USA i Kanadzie.
Horizon Worlds nie jest w pełni rozwiniętym metawersem. Ta trudna do zdefiniowania koncepcja odnosi się do wysiłków zmierzających do zbudowania szeroko zakrojonego wirtualnego królestwa, w którym ludzie mogą poruszać się za pomocą cyfrowych awatarów i wchodzić w interakcje z innymi, którzy również są tam wirtualnie.
Ta premiera jest jednym z największych wysiłków, jakie firma podjęła w celu popularyzacji VR.
W Horizon Worlds użytkownicy noszący słuchawki mogą spotykać się ze znajomymi i nowymi ludźmi, grać w gry i tworzyć własne światy. Użytkownicy, którzy wyglądają jak awatary z dużymi możliwościami dostosowania, ale bez nóg, mogą poruszać palcami i rękoma, aby gestykulować w VR, a usta ich awatarów, gdy mówią wydają się poruszać w realistyczny sposób.
Meta dała w tym tygodniu CNN Business dostęp do Horizon Worlds, aby dziennikarze mogli go wypróbować.
Na pierwszy rzut oka wydawało się, że jest to nic nie wnosząca kombinacja innej aplikacji społecznościowej VR, Rec Room, i pionierskiego wirtualnego świata Second Life, stworzonego przez użytkowników.
„Na przykład we wtorek podróżowałem do tylu różnych „światów” w aplikacji, do ilu tylko mogłem, bezowocnie szukając innego wirtualnego człowieka. W końcu wylądowałem w czymś, co wyglądało jak opuszczone centrum handlowe – w świecie zwanym „Retro Zombies” – gdzie strzelałem do zombie, dopóki jeden z nich mnie nie zaatakował” - relacjonuje dziennikarz CNN Business.
„Uczestnictwo w demo z małą grupą ludzi (pracownicy Meta i inny dziennikarz) było przyjemniejsze. Podzieliliśmy się na drużyny, aby zagrać w grę laserową, Arena Clash. Byłem do niczego, ale moi koledzy z drużyny szybko przybili mi wirtualną piątkę, aby ożywić mnie za każdym razem, gdy zostałem znokautowany”. Granie jest już powszechnym przypadkiem użycia VR. Ponieważ coraz więcej osób uzyskuje dostęp do światów Horizon, mogą wymyślić inne rzeczy do zrobienia.
Uwaga: w nadziei, że nękanie w rzeczywistości wirtualnej będzie ograniczone do minimum, Horizon Worlds rejestruje ostatnie kilka minut aktywności każdego użytkownika na bieżąco. Ten materiał filmowy zostanie uwzględniony, jeśli użytkownik prześle zgłoszenie negatywnej interakcji z innymi osobami w aplikacji.
Dzięki Horizon Worlds, Meta ma nadzieję, że przeniesie VR z technologii niszowej, z niepewnymi zastosowaniami poza grami i rozrywką, do medium masowego. Kontakty towarzyskie w VR od dawna są celem wielu twórców gogli i aplikacji VR, ale żadnej firmie nie udało się jeszcze sprawić, by ogromna liczba konsumentów zarówno kupowała zestawy słuchawkowe, jak i wielokrotnie pojawiała się w sposób, w jaki robimy to, na przykład, w serwisach społecznościowych na nasze smartfony. Aby to osiągnąć, Meta musi przekonać klientów do zakupu zestawu słuchawkowego Quest 2, który można nabyć już od 299 USD, a następnie często nosić urządzenie przez dość długi czas.
Meta obecnie podwaja wysiłki w dziedzinie VR. Wcześniej zapowiedziała, że wyodrębni Facebook Reality Labs — dział zajmujący się usługami rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości — jako odrębny segment raportowania od swoich aplikacji społecznościowych.
Meta poinformowała również, że zatrudni 10 000 osób w Europie, aby zbudowali swoją koncepcję dla Metaverse.
Meta nie jest jedyna. Dyrektor generalna Microsoft Satya Nadella powiedziała na początku tego roku, że firma chce zbudować „enterprise metaverse”.
Meta ma nadzieję, że użytkownicy przyjdą do Horizon Worlds nie tylko po to, by spędzać czas, ale też by budować więcej miejsc do zabawy w VR. Meta dodała, że użytkownicy Horizon Worlds zbudowali już tysiące światów w aplikacji, odkąd w zeszłym roku rozpoczął się prywatny test beta.
Wydanie Horizon Worlds nastąpiło po ogłoszeniu pod koniec października, że Meta udostępni bardziej osobistą przestrzeń dla użytkowników VR.