Czołowa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw rozbudowuje ich flotę do ruchu towarowego w Europie. Spółka Cargounit łącznie zamówiła 33 elektrowozy Siemensa, przekazała dwie lokomotywy Vectron MS do polskich klientów - Freightliner PL oraz DB Cargo Polska. Przyjęła także dodatkowe zamówienie na dwie nowe lokomotywy Smartron na rynek rumuński.
Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. Odebrane dwie lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3).
- Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Co niezwykle ważne, pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach - powiedział Hubert Meronk, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Do tej pory firma Cargounit zakupiła 31 lokomotyw od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron, z możliwością zamówienia dodatkowych pojazdów do końca 2024 r. Obecnie firma zdecydowała się zakupić dwie kolejne dwie lokomotywy Smartron.
Flota lokomotyw Siemensa zakupionych przez Cargounit wynosi obecnie 33 elektrowozy (27 Vectronów oraz 6 Smartronów), a do 2025 r. można ona wzrosnąć do ponad 40 lokomotyw.
- Działalność naszej firmy w segmencie wynajmu lokomotyw wielosystemowych rozpoczęła się od zakupu pierwszej lokomotywy Vectron MS w 2019 r. Jednak kluczowe dla rozwoju naszej floty lokomotyw wielosystemowych było podpisanie 18 miesięcy temu ramowej umowy dostawy 10 lokomotyw z Siemens Mobility wraz z opcją dostarczenia kolejnych 20 lokomotyw. Wraz z przekazaniem lokomotyw Vectron MS w marcu br. dostarczyliśmy już 9 i 10 lokomotywę z zamówienia podstawowego - powiedział Łukasz Boroń, prezes Cargounit Sp. z o.o.
- Decyzja o zakupie kolejnych dwóch lokomotyw Smartron na rynek rumuński to pochodna dużego zainteresowania naszą ofertą na tym rynku ze strony lokalnych przewoźników. Jest to dowodem na szybką transformację rynku lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie coraz więcej klientów decyduje się na najem nowoczesnych pojazdów - dodał Boroń.
Firma Siemens Mobility sprzedała już 1679 Vectronów łącznie do 63. klientów z całej Europy. Lokomotywy te przejechały ponad 660 mln km i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili ponad 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.