Kobiety związane z rolnictwem zadowolone z życia na wsi

Kobiety związane z rolnictwem są zadowolone z życia na polskiej wsi, w większości chcą tam pozostać, rozwijać się zawodowo i kształcić – wynika z raportu „Sytuacja Kobiet na Wsi” przygotowanego przez Martin&Jacob na zlecenie Banku BNP Paribas.

72 proc. kobiet związanych z agrobiznesem jest zadowolonych z życia na wsi, a 92 proc. z nich nie zamierza jej opuszczać. Największa grupa usatysfakcjonowanych to kobiety młode, poniżej 30 roku życia (84 proc.). W życiu na wsi najbardziej cenią spokój (87 proc.) i bezpieczeństwo (73 proc.) - wynika z raportu.

Zgodnie z publikacją, 85 proc. kobiet związanych z rolnictwem zamierza w nim pozostać chcąc się rozwijać i zwiększać aktywność biznesową. Większość badanych (64 proc.) chciałoby poszerzać swoją wiedzę i zdobywać nowe kompetencje deklarując chęć ukończenia różnego rodzaju kursów i szkoleń. 8 proc. badanych myśli o zdobyciu doktoratu (13 proc. w grupie kobiet poniżej 30 roku życia), a 7 proc. chce ukończyć studia dyplomowe (12 proc. w grupie kobiet poniżej 30 roku życia).

"Zbadaliśmy kobiety, które aktywnie uczestniczą w prowadzeniu rolniczej działalności gospodarczej, są właścicielkami lub współwłaścicielkami gospodarstw rolnych bądź też w nich pracują czy pomagają. Zauważyliśmy, że mają one duże poczucie sprawczości w wielu aspektach życia, począwszy od małych rzeczy związanych z uprawą ogrodu czy hodowlą trzody, poprzez prowadzenie księgowości gospodarstw rolnych aż po strategiczne decyzje dotyczące pozyskiwania środków na rozwój biznesu" - komentuje socjolog, badacz rynku agrarnego i autor badania Marcin Chrobot z Martin & Jacob.

Jak podano, mimo iż blisko 70 proc. badanych uważa, że w ich okolicy brakuje oferty kulturalnej i edukacyjnej dla kobiet, a życie w mieście jest prostsze, to jedynie 4 na 100 badanych kobiet są zdecydowane opuścić wieś.

Z wiekiem kobiety coraz bardziej doceniają wygodę życia na wsi - 60 proc. badanych powyżej 40 roku życia twierdzi, że na wsi żyje się wygodniej niż w mieście. Z badania wynika również, że współczesne kobiety zaangażowane w prowadzenie przedsiębiorstw rolnych postrzegają siebie jako niezależne, zaradne i nowoczesne. Gotowość do podjęcia pracy poza rolnictwem świadczy o ich elastyczności.

Jak zaznaczyła menedżer projektów Agro w Banku BNP Paribas Katarzyna Wielgosz, bank jako instytucja zaangażowana i wspierająca rozwój sektora agro w kraju i na świecie, ze szczególną uwagą bada i analizuje trendy na polskiej wsi. Jednym z nich jest wyraźnie rosnąca rola kobiet w agrobiznesie.

"Dostrzegamy ich niezwykłe osiągnięcia w codziennej pracy na rzecz rozwoju własnych gospodarstw rolnych oraz rosnącą aktywność w podejmowaniu decyzji ważnych dla całego sektora rolno-przetwórczego w Polsce" - podkreśliła Wielgosz.

W raporcie napisano, że największym sprzymierzeńcem rozwoju kobiet na wsi stał się internet. 98 proc. badanych kobiet robi w sieci zakupy, blisko 80 proc. korzysta z bankowości internetowej, a 57 proc. wykorzystuje internet do nauki i szkolenia się.

Internet jest również doskonałym narzędziem wspierającym ich działalność w ramach rolnictwa – blisko 80 proc. badanych szuka tu porad prawnych, związanych z dotacjami czy KRUS. 51 proc. kobiet deklaruje, że uczestniczy w specjalistycznych szkoleniach rolniczych on-line (w grupie kobiet poniżej 30 roku życia grupa ta stanowi 72 proc.).

Źródło

Skomentuj artykuł: