Koronawirus przyspiesza zmiany w obiektach handlowych

W II kwartale br. do użytku oddano prawie 90 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, dominowały małe parki i centra handlowe. Połowa budowanej obecnie powierzchni handlowej zostanie dostarczona na rynki mniejszych miast – poinformowała w opublikowanym raporcie firma doradcza Cushman & Wakefield. 

Według jego autorów najemcy oczekują przejściowych obniżek czynszów o około 20% dla lokali w centrach handlowych. Ponadto liczba klientów odwiedzających centra handlowe spadła obecnie do ok. 80% ubiegłorocznego poziomu. Zaś udział sprzedaży przez internet spadł z 9,1% w maju br. do 7,7% w czerwcu br.

W pierwszym półroczu tego roku nowa podaż wyniosła łącznie 165 000 mkw., z czego prawie 40% stanowiły otwarcia w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.

Wielkość oddanych obiektów nie przekroczyła 20 000 mkw., co ma związek z dojrzałością i nasyceniem rynku handlowego.

Ponad 420 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy z terminem otwarcia zaplanowanym na  lata 2020-2021. Największymi obiektami w budowie są obecnie: wielofunkcyjny obiekt Fabryka Norblina w Warszawie, centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu oraz centrum handlowe Color Park w Nowym Targu. Połowa budowanej powierzchni handlowej zostanie dostarczona na rynki mniejszych miast o populacji poniżej 100 000 mieszkańców.

W dalszym ciągu będziemy obserwować proces uzupełniania istniejącej podaży mniejszymi obiektami typu „convenience” oraz małymi parkami handlowymi. Średnia powierzchnia wszystkich budowanych obiektów to 12 000 mkw. Pandemia może również przyspieszyć decyzję o przebudowie, modernizacji lub zmianie funkcji tych centrów handlowych, które nie radziły sobie już przed jej wybuchem

mówi Katarzyna Lipka, Head of Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

Zgodnie z danymi Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) odwiedzalność w centrach handlowych od 4 maja (kiedy nastąpiło ponowne ich otwarcie) systematycznie rośnie, a w tygodniu 13-19 lipca osiągnęło poziom 80-87% ubiegłorocznych wartości. Pierwsze dane o obrotach (PRCH Turnover Index) pokazują, że poziom sprzedaży w maju 2020 roku był niższy o 33% rok do roku w przypadku obiektów dużych (powyżej 40 000 mkw.) i o 26% w przypadku obiektów mniejszych. Największe spadki obrotów w stosunku do ubiegłego roku zanotowano w przypadku najemców z kategorii „rozrywka” (-97%) i „usługi” (-86%).

Od majowego ponownego otwarcia centrów handlowych można zaobserwować systematyczny spadek udziału sprzedaży przez internet, który w czerwcu br. wyniósł 7,7%, podczas gdy jeszcze miesiąc wcześniej wynosił 9,1%, a przed pandemią oscylował w granicach 5-6%. Spadek wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 26,8% przed miesiącem do 19,5%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 25,2% do 21,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,6% do 14,1%).

Jednocześnie sprzedaż detaliczna ogółem w czerwcu 2020 roku była niższa niż przed rokiem o 1,3%. Jednak w porównaniu z majem 2020 roku miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 8,4%.

Źródło

Skomentuj artykuł: